18 september 2021

19 september 2021 - Bogotá, Colombia

Voordat wij vertrokken, 30 augustus, werd ons vaak de vraag gesteld: Wat gaan jullie eigenlijk doen? Backpacken? Uit de koffer leven? Vakantie vieren, een  jaar lang? Een echt gedegen plan hebben we nauwelijks, meer een zo-ongeveer-plan. Voorlopig zijn we nog in Bogotá en dat bevalt goed.

Volgens het factbook van de CIA (absoluut aan te bevelen als je iets wilt weten over een land: https://www.cia.gov/the-world-factbook) wonen er 11,1 miljoen mensen in Bogotá. Geen kleine stad dus. De stad heeft een bewogen geschiedenis achter de rug. In 1948 brak er een enorme opstand uit na de moord op een populaire politicus  (Dr. Jorge Eliécer Gaitán). In korte tijd, 10 uur, vielen er tussen de 500-3000 (let op de grote marge) doden en werden zo'n 150 kapitale panden, huizen, hotels etc. geplunderd en/of in brand gestoken alsmede gingen trammen en bussen in vlammen op. Dit heeft er toe geleid dat vele 'voorname' en 'dure' (aldus de historie) families verkasten uit de binnenstad naar een nette optrek meestal in het noorden van de stad. Het hotel waar wij in verblijven was zo'n huis van de familie Reyes de la Vega. In de boekenkast staan nog vele werkjes in het Frans, Engels en uiteraard Spaans, een encyclopedie etc.

De "oude stad", vooral de wijk Candelaria waar ons hotel staat, staat dus vol met prachtige oude panden, deels verhuurd in apartementen, deels omgebouwd tot hotel, van sommige alleen nog de gevel met een parking er achter, weer andere omgebouwd tot hogeschool of universiteit. Ook buitengewoon veel nieuwbouw, vooral ten gevolge van die opstand in 1948.

Wij gaan zo ongeveer iedere dag wel op pad, per bus of lopend en verkennen zo steeds weer een ander gedeelte van deze boeiende stad. Vaak lunchen we ergens en dat geloof je niet maar voor omgerekend tussen de 2 en 4 euri heb je een prima lunch: soep, vlees (of vervanger) groente, pasta rijst, sla en nog een glaasje sap. Al met al moet ik zeggen dat Colombia 'goedkoop' is. De salarissen liggen hier op een aanmerkelijk lager niveau dan in Noordwest-Europa. Het minimumloon is omgerekend zo'n 250 €/mnd.

Eergisteren gingen wij naar de film, een documentaire over het leven van de Embera-indianenvrouwen. De vrouwen van die stam worden kort na hun geboorte besneden. Iets waarvan wij dachten dat dat alleen in Oost-Afrikaanse landen voorkwam. Het ging dan vooral over de gevolgen voor die vrouwen: vreselijk, in het kort gezegd, gewoon verminking met grote psychische gevolgen.

Morgen een potje roeien op het Lago Tominé, ben benieuwd of we weer in de acht gaan.

Groet, Ca