Dinsdag 26 oktober 2021

27 oktober 2021 - Ipiales, Colombia

Gisteren te Ipiales aangekomen. Ligt op de grens van Colombia en Ecuador. Met de bedoeling morgen de grens te passeren. Helaas, de grens is dicht voor nagenoeg alle verkeer. Toeristen, zoals wij, kunnen wel passeren, maar moeten eerst voldoen aan een hele waslijst van papieren en documenten waaronder als belangrijkste een VOG, verklaring omtrent gedrag. Dit om een visum te krijgen. Helemaal van de zotte natuurlijk. Zo’n VOG duurt 4 weken, moet vertaald worden, apostilla er op, enz. En dan kost het visum nog 200 euri. Dat gaat hier dus niet lukken. Er worden wel illegale alternatieven aangeboden, maar daar voelen wij niks voor. Merkwaardig dat als je per vliegtuig naar Quito in Ecuador wil, je alleen maar je NL paspoort, vaccinatiebewijs en duidelijk geen snotneus en/of geen verhoging moet tonen.  Afijn, wij beraden ons nog.
Vandaag wel een mooi uitstapje naar een kerk hier in de buurt gemaakt. Hebben ze zo’n beetje in een ravijn gebouwd. Is eigenlijk de enige bezienswaardigheid hier.
Ik heb nog wat video’s op de blog gezet van ons bezoek aan het meer van Cocha en de stad Sandoná.

Groet, Carel

1. Margreet:
    27 oktober 2021
    Eert den Heer! Hoeveel doden bij het bouwen deze kerk?? Wel indrukwekkend maar ten koste van wat? Mooie voortzetting van jullie reis!
  2. Carel Reuser:
    28 oktober 2021
    Margreet, Er zitten vele dankbetuigingen en andere aanbevelingen geplakt tegen de rotsen op allerlei plaatsen rondom de kerk. Het aantal doden dat bij de bouw viel, wordt niet gememoreerd. Die gingen uiteraard recht omhoog en behoeven kennelijk geen nadere aanbeveling.
    Vele groeten, nu van uit Cali alweer. Zie het laatste verhaal dat ik nu ga schrijven.
    Carel & Andrea