Donderdag 28 oktober 2021, Cali

28 oktober 2021 - Cali, Colombia

Dinsdagmiddag (26/10) ook eens informatie ingewonnen ter plekke van de grens. Alleen noodzakelijk vrachtverkeer mag door, en dan nog van 08:00 's ochtends tot 16:00 uur 's middags. Voor alle overige verkeer is de grens gewoon dicht, zie foto. Wij met ons fantastische EU-paspoort en vaccinatiebewijs (gele boekje waarin stempel staat en ik het papier van de GGD geplakt heb en dat je niet nodig had volgens De Jonge maar wel er- en herkend wordt buiten Europa maar waar De Jonge misschien nooit geweest is) in de hand naar de grens, onschuldig gezicht en ons van geen kwaad bewust. Is nog zo'n echte grens op een brug, de ene kant is Colombia, de andere kant Ecuador, dwars op het midden van de brug loopt de grens. De Ecuadoraanse beambte informeerde ons dat uitsluitend met een visum entree verleend wordt, ondanks dat EU-paspoortouders met gele boekje en onschuldig gezicht dat officieel niet nodig hebben en verwees ons naar het consulaat. No Go dus. Op de terugweg van deze grenspost naar Colombia dus werden wij aangesproken door een taxichauffeur die ons wel kon helpen met een toeristenkaart met stempels en al voor 40 dollar. Wij hebben echter liever een stempel in het paspoort zelf. Ook dat kon geregeld worden, ging wel wat meer kosten, hoeveel was onbekend, paspoort hadden ze dan ook nodig. Ook toonden ze belangstelling voor mijn horloge. De grenspassage zou dan een eindje verderop plaatshebben, over een oude brug. We hebben beleefd gemeld het te overwegen en zijn terug naar ons hotelletje gegaan. Ook werd ons verteld dat er een mogelijkheid is om met een taxi een kilometer of wat verderop door een weiland te crossen, er staat dan iemand aan de andere kant je op te wachten en die brengt je naar Urbina in Ecuador en zo ga je verder. Ook dan geen stempel in je paspoort. Ook dat hebben we overwogen, maar doen we toch maar niet. Je hebt gewoon een stempel = visum in je paspoort nodig. Wij willen in Ecuador niet als illegale vluchtelingen, die hier in Columbia overal zijn uit Haïti en Venezuela, gecontroleerd en eventueel uitgezet dan wel opgesloten worden naast bijv. Joran vd Sloot (die overigens in Peru vastzit). Al met al besloten wij gisteren, woensdag een busje te pakken naar Cali en daar een vliegtuig naar Quito te nemen. De landgrens mag dicht zijn, de "luchtgrens" is gewoon open, mits gevaccineerd (komt dat gele boekje weer tevoorschijn).

Woensdag 27/10, Dat busritje naar Cali voert door een adembenemend landschap met diepe dalen, steile hellingen, scherpe bochten en trage vrachtwagens die ingehaald moeten worden, ook adembenemend. Vertrek om 08:00 uur. Na 2 uur waren we dus weer in Pasto waar de chauffeur te kennen gaf dat hij de remmen niet vertrouwde. Heil de man en wij in een nieuwe bus. Ook dat duurde 2 uur. Ook nog een drugscontrole gehad onderweg, nog een half uur oponthoud en uiteraard een lunchpauze van drie kwartier. De bus was zéér luxe en voorzien van een toilet. 's Avonds om 22:00 uur eindelijk in Cali waar snel via booking.com een hotel gevonden werd dat echter vol bleek ondanks de bevestiging van booking.com dat er kamers vrij waren maar de receptioniste was zo aardig een nog niet gereinigde kamer schoon te maken en van nieuw linnen etc. te voorzien.

Vandaag ook eens naar het treinstation wezen kijken, de lijn Cali - Buenaventura zal spoedig weer in gebruik genomen worden, wordt gezegd, waarvan akte. Momenteel is er een museum in het station gevestigd. De entree is nogal beperkt, geen toegang tot spoor etc.

De vlucht naar Quito (de voordeligste en snelste) gaat merkwaardig genoeg van Cali naar Panamá en dan van Panamá naar Quito, alles met COPA, een Panamese club. Wij crossen dus in 36 uur 2 x het hele land inclusief overnachting in prima hotel om uiteindelijk 250 km verderop te geraken. Ons originele voornemen om alles met de bus te doen wordt inmiddels zwaar op de proef gesteld.

Groet Carel & Andrea

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Margreet:
    29 oktober 2021
    Wat een verhaal maar dat hoort bij globetrotters en wereldreizigers in Zuid Amerika. Even vluchtelinggevoel? Maar gelukkig geld om wat anders te organiseren. Uitrusten komt wel weer en ervaring rijker met busreis door mooie natuur.
    Wij pakken en reizen vanmiddag richting Bunnik!
  2. Nieske:
    29 oktober 2021
    Jeetje Carel wat een avonturen! Spannend allemaal. Maar beetje flexibele geest helpt. Goede vlucht!
  3. Bernard Reuser:
    30 oktober 2021
    Wat een verhaal!!. Spannende, curieuze, typische grensverkeeroplossingen waar jullie terecht niet op ingaan. Als ik het goed begrijp hebben jullie een visum nodig als je met de bus gaat en niet als je vliegt. Merkwaardig. Nog extremer dat jullie alleen via Panama naar Ecuador kunnen. Nieuwsgierig om te weten hoe dat zit. Gevolgen van het odium dat Colombia een narcostaat zou zijn? Maar dat is NL volgens velen inmiddels ook. Dan staat ons mogelijk nog het een en ander te wachten als het gaat om grensverkeer te land, ter zee en in de lucht.
    Maar in elk geval hopen Angèle en ik dat jullie inmiddels veilig in Ecuador zijn.
  4. Carel Reuser:
    30 oktober 2021
    Bernard, het ligt iets anders. Er zijn vele manieren om van Cali naar Quito te vliegen. Dit was op cheapoair.com om welke reden dan ook de voordeligste en ook de in tijd best uitkomende. Dat het dan via Panam’a gaat, is natuurlijk bezopen, maar zoiets heb ik wel vaker meegemaakt. Directe vluchten Cali-Quito konden wij niet vinden.
    De grens wordt ook dichtgehouden omdat ze de vluchtelingen willen tegenhouden die momenteel overal rondzwerven, in het bijzonder Venezolanen en Haïtianen. Met de smoes om de verspreiding van het virus tegen te gaan. De MercoSur-landen waartoe nagenoeg alle landen in Midden- en Zuid-Amerika behoren, hebben nette afspraken om elkaars burgers toe te staan binnen te komen. Momenteel breekt ze dat een beetje op gezien de aantallen. Om dan de grens dicht te gooien is een oplossing met bovenstaande smoes. Luchtverkeer is meestal niet weggelegd voor armoedzaaiers.
    Groet, Carel
  5. Bernard Reuser:
    30 oktober 2021
    Mijn opmerkingen dat het narcogebeuren de reden zou zijn voor je problemen aan de grens waren ingegeven door berichten hier in NL dat er op dat terrein ook nu weer van alles aan de hand is in Cali en omgeving. Blij te lezen dat dat niet het geval is , maar ook dat jullie er kennelijk weinig of niets van merken. De grensproblemen zijn dus hetzelfde als hier bij ons. Stromen vluchtelingen die een veilig heenkomen zoeken. En hopen dat ergens te vinden.