Maandag, 8 augustus 2022

9 augustus 2022 - El Valle de Antón, Panama

El Valle de Antón, Panamá

Vrijdag 5 augustus zijn we uit Costa Rica vertrokken naar David in Panamá. Precies op de negentigste dag van ons verblijf daar. Het visum loopt na 90 dagen af. Je kunt wel verlengen (erg omslachtig) of een visum run doen: grens over en gelijk weer terug, maar dat is ook een heel gedoe, alleen de reisduur al, bijna 2 dagen onderweg heen en weer naar een grens. Hadden we ook helemaal geen zin in.  Voorlopig hebben we Costa Rica wel even gezien: bij alle kennissen, vrienden en familie uitvoerig langs geweest, op vele plaatsen kortere of langere tijd gelogeerd of gebruik gemaakt van Airbnb. Allemaal heel gezellig en ook intens geweest.
David hadden we in een dag wel bekeken, daar is absoluut helemaal niets aan. Een uit de grond gestampt stadje langs de Panamerican Highway. Vol met winkels en supermarkten. Veel Costaricanen komen hier inkopen doen omdat Panamá nog altijd goedkoper is dan Costa Rica. Na 2 nachten in een prima hotelletje doorgereisd richting Panamá City. We zijn nu aangeland in El Valle de Anton, een oord niet al te ver van Panamá City. Hebben Hostal gevonden in Casa de Juan, een gemoedelijk Hostal waar we gebruik kunnen maken van keuken en wasmachine en van waaruit je prachtige bergwandelingen kunt maken. De eigenaar kwamen we 4 maanden geleden tegen in Santa Fe en wij waren hem niet vergeten.
Gewoon nog even lekker anderhalve week wandelen en “chillen” (daar is dit Hostal heel geschikt voor) en dan terug naar Nederland.
In Panamá valt ons wel gelijk het veel beter georganiseerde openbaar vervoer weer op in vergelijking met Costa Rica. Van overal rijden er steeds minibusjes naar allerlei gehuchten en gaten in de buurt. Daar gaan er alleen grote bussen, af en toe, van haltes waar je maar achter moet komen waar ze zijn.
Wat algemeen opvalt, zowel hier in Panamá als in Costa Rica vorige week, zijn de prijsstijgingen, enorm. Komen niet echt overeen met de inflatie. Lijkt allemaal veel meer. Allerlei standaard items als melk, benzine, cement, etc. worden in rap tempo duurder en duurder. Maar dat zal momenteel in Nederland niet veel anders zijn.
Wij houden het hierbij. Ik zoek later nog wat leuke foto’s uit.
Groet uit El Valle de Anton, Carel & Andrea

1. Margreet:
    9 augustus 2022
    El Valle de Anton ?, pak straks weer de kaart om jullie te localiseren .Naam geeft aan in de vallei?Nu nog mooie bergen straks weilanden met “ nog “grazende koeien.
    Hier weer 38 vandaag zuchtje wind!
  2. Carel Reuser:
    9 augustus 2022
    Margreet, prachtig hier. Inderdaad een vallei met stevige heuvels, bergen te groot woord, er om heen. Vanochtend heerlijke wandeling gemaakt, niet al te warm hier, zeker geen 38 graden, wel vochtig zodat je evengoed wel stevig transpireert. Is gezond.
  3. Bernard Reuser:
    9 augustus 2022
    Is de oorzaak voor de prijsstijgingen daar net als bij ons? Oekraïne? Olie, gas etc. Hier zweeft het gemiddeld om de 10%.
    Ik wist niet dat jullie van het chillen waren? En ben dus benieuwd wat ik me daar bij moet voorstellen. You Tube bekijken? Of al jullie vrienden en familieleden e-mailtjes sturen?
  4. Carel Reuser:
    9 augustus 2022
    Bernard, de inflatie is hier ook stevig en als oorzaak wordt gegeven: de oorlog, de Pandemia, de zich herstellende economie na de pandemia, de inhaalslag die gemaakt moet worden, de containerprijzen (die inderdaad tot belachelijke hoogte gestegen zijn), de presidentsverkiezingen, de werkloosheid (die er nauwelijks is), enz., enz. Ik ben sterk van mening dat er hier en daar stevig van de situatie geprofiteerd wordt. In het bijzonder bijv. vliegtickets. Onze reis heen en weer van Panama naar Amsterdam en terug in maart kostte per ticket nog net geen 700 euro. Momenteel betalen we voor een enkeltje Panama Amsterdam 1100 euro, per hoofd. Als je er een retourreis bijneemt (sommigen denken dat je dan goedkoper uit bent) komt er zo'n 500 euro minimaal per hoofd bij. Allemaal met dezelfde airline (Airfrance-KLM). We kunnen wel goedkopere tickets krijgen, maar dan vliegen we via de VS, en daar mag ik al helemaal niet in, en Andrea ook niet. Te vaak in het Midden-Oosten geweest, vooral in Iran.
    Chillen, dat is gewoon hangen, boekje lezen, beetje op de laptop rammen zoals nu, inderdaad e-mailtjes beantwoorden, administratie beetje bijhouden, Netflixen, eigenlijk niks bijzonders doen. Dat moet je af en toe doen, heel relaxed. Voeg nog wat foto's toe.
  5. Bernard Reuser:
    11 augustus 2022
    Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie. Ook hier bestaat de indruk dat er nog al wat ondernemers hun prijzen meer dan normaal ophogen. Gelukkig dalen de benzineprijzen weer iets, maar dat wordt niet direct doorberekend en mogelijk helemaal niet. Voor het mooie weer hoef je overigens niet in Midden-Amerika te zijn. Ook hier tropische temperaturen. Hopelijk tref je jullie huis in goede staat aan bij jullie terugkomst zeer binnenkort. Als je hulp nodig hebt voor transport van Swalmen naar Bunnik, laat het weten.
  6. Carel Reuser:
    14 augustus 2022
    Bernard, hartelijk dank voor je aanbod. De huurder van ons huis reageerde, na jouw reactie gelezen te hebben, dat ik mij geen enkele zorg hoef te maken. Wij verwachten ook niet anders, ik ben er in maart nog geweest, alles prima, en wij hebben goed contact.