Zaterdag 7 mei 2022

8 mei 2022 - Boquete, Panama

Boquete

Wij zijn sinds afgelopen zondag in Boquete, provincie Chiriqui. Boquete is een typische back packers plaats, veel jeugd (en ook wel wat ouderen zoals wij) die vanuit hier aan hiking of senderismo of (in Nederlands) wandelen doen. Ook veel pensionados hier, merendeels Noord-Amerikanen die hier wonen.

Het is hier redelijk koel en behoorlijk heuvelachtig. Je kunt hier prachtige wandelingen maken.  Naar het noorden wordt het wel erg stil en eenzaam op de wandelpaden. Je kunt helemaal doorlopen naar de Atlantische kust, maar dat is alleen voor de ervaren "senderistas" weggelegd met tent en overige uitrusting, zijn wij niet.

In 2014, op 1 april om precies te zijn, werd die eenzaamheid 2 Nederlandse meisjes fataal. Goedgemutst met niet veel meer dan USD 83,00 (bleek later), 2 telefoons, een verzekeringspasje, wat water en nog wat meer vertrokken zij die dag om een wandeling te maken over het "Sendero IL Pianista". Daar kwamen ze nooit van terug. Twee maanden later werd een rugzak met spullen gevonden (geen roof bleek) en nog wat later diverse stoffelijke resten. In de tussentijd hadden de meest vreselijke scenario's al de ronde gedaan: ontvoering, verkrachting, moord, noem het en het was ze overkomen. Panamá deed er alles aan om ze te vinden, echter tevergeefs. Het pad en omgeving werden uiteraard uitgekamd maar geen spoor te bekennen. De jungle hier is zéér dicht begroeid, uiterst moeilijk begaanbaar met steile hellingen langs diepe dalen, watervalletjes en riviertjes bij de vleet, ook vele vrij grote altijd snel stromende rivieren. In april begint ook het regenseizoen en dan komt het dagelijks met bakken uit de hemel. Bij toeval vond een lokale inwoner de rugzak en nog iets later in de directe omgeving een schoen met stoffelijke resten. Een uitgebreide zoektocht werd nogmaals op touw gezet met nu wel het resultaat dat van beide meisjes stoffelijke resten werden gevonden langs een rivier. Men was nu ook bij machte te reconstrueren wat hen mogelijkerwijs overkomen is. Zo goed als zeker zijn ze verdwaald, is er één gewond geraakt, is de ander hulp gaan zoeken (de resten werden enigszins uit elkaar gevonden) en zijn ze ten prooi gevallen aan de hier wel degelijk rondlopende grote katten, rondsluipende slangen, wilde zwijnen of andere roofdieren. Het pad "IL Pianista" is goed begaanbaar over een km of 7 vanaf de hoofdweg. Dan bereik je ook de top van een heuvel, 1870 m. hoog. Daarna wordt het minder duidelijk met mogelijkheden links en rechts die uiteindelijk weer op hetzelfde pad uitkomen.

Wij zijn tot het hoogste punt gegaan. Daar staat een herdenkingskruis met de namen van de twee meisjes. Daar hebben wij een tijdje bij stil gestaan, het is namelijk een vreselijk verhaal en je bedenkt dan: het zal je kind maar wezen. Hier zijn wij ook omgekeerd en hebben dezelfde weg terug genomen zoals ook algemeen aangeraden wordt. Het pad "IL Pianista" loopt nog kilometers door naar het noordwesten, maar wordt, volgens informatie, moeilijker begaanbaar en slecht tot niet  aangegeven. De jungle ziet er overal hetzelfde uit, de nacht valt op deze breedte snel in, er zijn zijpaden die er net zo goed uitzien als het te volgen pad, je verdwaalt makkelijk.

Wij hebben de afgelopen week nog een paar mooie wandelingen gemaakt in de omgeving van Boquete, maar de gedachte aan Kris Kremers en Lisanne Froon raakten wij de hele week niet kwijt.

Groet,

Carel & Andrea

1. Margreet:
    8 mei 2022
    Ja wat en vreselijk verhaal en als je ter plekke bent maakt dat zeker een extra indruk. Leert weer dat je zeker goed voorbereid moet gaan in den vreemde en zeker in de jungle. Maar wat een mooie plaatjes en belevenissen. Andrea in haar element zie ik met dat jongetje. Geen verwende kinderen, puur natuur wel scholing , waar en hoever? Pak weer de kaart straks onder de koffie onder de pergola wordt warm hier deze week.
  2. Carel Reuser:
    9 mei 2022
    Margreet, ja, vreselijke geschiedenis. Leert ons dat je de jungle nooit moet onderschatten. Kinderen hebben ook hier leerplicht. Probleem is soms de afstand naar school of ophaalpunt van de schoolbus. Sommigen lopen zomaar een uur of anderhalf heen en het zelfde weer terug, en dan nog omhoog en/of omlaag.
    Groet, Carel
  3. Fred Tap:
    8 mei 2022
    Zeker een vreselijk verhaal maar waar ik ook van schrik is dat deze gebeurtenis me nog zo bijstaat en dat het toch alweer 8 jaar geleden is. De tijd gaat griezelig snel voorbij.
    Genieten jullie er vooral van. Ik (en de roeimaten) hopen je toch over enkele maanden weer in de boot te zien.
    Groeten, Fred
  4. Carel Reuser:
    9 mei 2022
    Fred, dat hadden wij ook. Ik zocht het even op op internet, daar staat een heel verhaal waarvan overigens de tijden niet helemaal lijken te kloppen, de strekking overigens wel. Leert ons weer dat je de jungle niet moet onderschatten.
    En reken er maar op dat ik in september gewoon weer instap, als ik tenminste nog geselecteerd word. Groet, Carel
  5. Pieter Kwantes:
    10 mei 2022
    Indrukwekkend verhaal. Blijft je toch altijd bij.
  6. Carel Reuser:
    14 mei 2022
    Pieter, zeker, zoals Fred al zei, is alweer 8 jaar geleden, en ik kan het me ook nog herinneren als de dag van gisteren. Groet