zondag 10 april 2022

11 april 2022 - Chitré, Panama

Alweer een week voorbij. Time flies. Zijn de afgelopen week in Chitré geweest, een stadje in de provincie Herreras, ten westen van Panama City, de hoofdstad van de provincie. Lijkt heel wat, maar eerlijk gezegd is het niet veel bijzonders. Wel warm, 30-34 gr.C en droog, kurkdroog. Donderdag (7/4) viel er wel ineens een buitje, te weinig vooralsnog. In april breekt een keer op een dag het regenseizoen aan, dan regent het nagenoeg iedere dag tot zo ongeveer november. Het kan hier ongelooflijk hard en veel regenen, korte plensbuien zijn dat meestal. Zou zeer welkom zijn.

In het westen van de provincie Herrera ligt een mini-woestijn, zandverstuiving zouden wij zeggen. Op google-earth kun je dat mooi zien. Die "woestijn" heet Desierto de Sarigua. Een prachtig natuurgebied waar we maandag 4 april gewandeld hebben. Om verdere verstuiving van het achterliggende gebied, meer landinwaarts dus, tegen te gaan zijn er een aantal jaren geleden garnalenvijvers aangelegd. Het stuift nu niet meer, nogal logisch lijkt mij zo, de "woestijn" zelf is namelijk ook zo goed als verdwenen.

Dinsdag (7/4) naar een strand bij Pedasí. Ons was verteld dat dat een prachtig strand is. Klopt, en rustig. Na een half uur wandelen vanaf het dorp Pedasí kwamen we op een strand vol rotsen en zandvlaktes, geen mens te zien in de verste verte niet. Nog weer 3 kwartier later langs het strand wandelend kwamen we bij villadorp Andromeda waar je nog plenty villa's kunt kopen (=laten bouwen) voor 200 - 400 duizend US dollar. Niet verkeerd als je van rust houdt, erg veel rust dan wel, en warmte, veel warmte.

De rest van de week kleine tochten in de omgeving gemaakt. Veel gewandeld, museumpje, pleintje, dorpje in de omgeving, enz. En ook wel eens niks, gewoon niks, helemaal niks. Krant (wij ontvangen dagelijks digitaal 3 NL-kranten waar ik steeds minder in lees) of boek lezen.

Volgende week Semana Santa, vandaag Palmpasen. Seamana Santa is een feestweek in eigenlijk alle Latijns-Amerikaanse landen. Met als hoogtepunt Goede Vrijdag, niet Eerste Paasdag zelf. Tweede Paasdag bestaat trouwens niet eens. Het viel ook niet mee een geschikte locatie te vinden. We zijn nu aangeland in Santiago de Veraguas, weer een stukje meer richting westen.

Het internet is hier gelukkig redelijk, zo kan ik ook wat foto's kwijt. Vorige week wel een verhaaltje kunnen schrijven maar nauwelijks foto's kunnen plaatsen, dat heb ik vandaag en eergisteren alsnog kunnen doen.

Groet,

Carel & Andrea

1. Margreet:
    12 april 2022
    Goed nieuws van jullie en lekker warm. Wij zijn weer in Prizy voor crematie Willem de Waard 81 jaar. Mooie tijd in Santiago en dank voor foto’s.
    Mooie paasdagen en groet