Zondag 23 januari 2022

23 januari 2022 - Arequipa, Peru

Weer een enerverende week voorbij met een reis van Cusco naar Puno aan het Titicacameer en vervolgens van Puno naar Arequipa in het zuidwesten.

Maandag 17 januari namen wij afscheid van ons gerieflijke maar toch vrij koude hotelletje in Cusco en namen de bus naar Puno, meer naar het zuiden. Is een bustrip van een uur of 7 volgens de folder, hij deed er een goede 9 uur over. Zo gaat dat echter altijd, zijn we inmiddels wel aan gewend.

In Puno een hotelletje geboekt midden in de stad. Wat al gauw opviel, was de temperatuur. Was het in Cusco al aardig fris, hier was het gewoon koud. En verwarming is een luxe die ik nog nergens tegen ben gekomen. Zogauw de zon weg is, zakt de temperatuur, overdag en 's nachts helemaal, makkelijk tot net boven het vriespunt, buiten dan. Binnen is het uiteraard iets warmer maar naar mijn gevoel niet eens zo veel. Vele dekens hielpen, maar evengoed, comfortabel is anders.

Voor dinsdag (18/1) een toer geregeld over het meer naar één van de Floating Islands van de gemeenschap Uros in een soort baai voor de stad gelegen. Is zeer curieus. De mensen, Indigenas, wonen op grote drijvende "eilanden" die ze zelf gemaakt hebben van een soort drijvend veen als ondergrond en daar bovenop riet. Die eilanden worden als volgt gemaakt: op gegeven moment komt er veen los van de bodem, dat wordt dan met touw bij elkaar gebonden, riet erop en je hebt een eiland. dat riet bestaat uit vele holle langwerpige cellen die op zich waterdicht zijn. je kunt het geschild ook nog eten. Tweewekelijks wordt er extra riet bovenop gelegd om de zaak drijvend te houden. Naar onderen toe verveent het rietpakket, de alleronderste laag (het eerste stuk veen dus ook) verrot op den duur en verdwijnt. Er worden eenvoudige hutten op gebouwd en zo leven diverse communities op diverse eilanden. Iedere clan zijn eigen eiland. Van het zelfde riet worden ook boten gebouwd die sterk lijken op de papyrusboten die de oude Egyptenaren zo'n 3 duizend jaar geleden ontwikkelden en die ook in Polynesië aangetroffen worden. Héél curieus. Thor Heyerdahl heeft met zijn Kon-Tiki aangetoond dat het niet onmogelijk was dat er inderdaad vanuit Zuid-Amerika naar Polynesië gevaren is in het verleden. Wij hebben met zo'n boot een stukje gevaren en ik heb er ook nog een stukje in geroeid (zie video).

Ook bezochten wij het eiland Taquile dat wat meer op het meer ligt. Een welvarende rust gaat er van dit eiland uit. We hebben er heerlijk geluncht en een rondwandeling gemaakt.

Het Titicacameer is het hoogst gelegen meer ter wereld op 3820 m. De Montblanc is maar net 1000 m hoger. Het meer is buitengewoon groot, zo'n 150 km lang en 45 km breed, 8.340 km2. Het is het grootste zoetwatermeer van Zuid-Amerika. De ene helft ligt in Perú, de andere in Bolivia. De gemiddelde diepte is zo'n 140-180 m, op het diepst 280 m. De stad Puno ligt aan het meer, uiteraard net iets hoger dan het meer zelf. Vanwege die hoogte voelt het er zo snel zo koud aan. Iets buiten de stad is er een stalen beeltenis van een condor op nagenoeg precies 4000 m hoogte. Daar gaat een trap naar toe, een uitdaging die wij uiteraard aangingen. Viel niet mee, maar wij waren al wat gewend.

In Puno is verder niet zo gek veel te doen anders dan het Titicacameer en dus na 2 nachten op woensdag (19/1) met de bus naar Arequipa, de op één na grootste stad van Perú, 1,2 miljoen inwoners. De stad is wat dichter aan de kust gelegen, 'slechts' op zo'n 2300 m hoogte, een stuk aangenamer dan Puno. Het is hier nu zomer en de temperatuur ligt rond de 20-25 graden, af en toe een buitje in de middag. Vele oude gebouwen zoals kerken, stadspaleizen, grote woningen en gemeentelijke gebouwen zijn opgetrokken uit een witte, kalkachtige natuursteen waardoor de stad "de witte stad" heet. Ziet er wel heel mooi uit, niet zo grauw als Lima.

Voorlopig blijven wij tot woensdag (19/01) in Arequipa. Dan gaan we waarschijnlijk terug naar Lima, de hoofdstad, in één ruk met de bus. is een ritje van 1000 km, daar doet zo'n bus 20-24 uur over. Wel langs de kust, redelijk rechtdoor dus.

De grenzen met Chili en Bolivia over land zijn officieel nog steeds dicht. Er is wel grensverkeer, uitsluitend vrachtwagens en ander noodzakelijk verkeer, geen toeristen, zelfs geen Chilenen die naar Chili willen, moeten allemaal vliegen. De Omikrongolf helpt niet. Volgens berichten wordt Perú zwaar getroffen. Overigens merken wij daar heel weinig van. De reeds bekende maatregelen worden nog wat aangescherpt: er wordt weer beter gelet op mondkapjes, ook op straat en je moet weer overal je vaccinatieboekje of dergelijke laten zien, was een beetje in het slop, enz. Ze overwegen om bussen en dergelijke maar voor 60% te laten bezetten maar dat is nog niet in gang gezet. Veel musea zijn dicht. Kortom, het is voor ons niet al te gemakkelijk. Vanuit Lima gaan we misschien terug naar Colombia, Perú is een mooi land, maar Colombia is gewoon iets makkelijker en beter, dat zal dan vliegen worden.

Groet, jullie horen nog,

Carel & Andrea

1. Godfried Reuser:
    23 januari 2022
    Mooi verhaal weer.
    Die papyrusboten hebben we ook gezien in Ethiopie in het Tanameer. Heel bijzonder.
    Arequipa vonden we indertijd wel ongeveer de mooiste stad van Peru.
  2. Carel Reuser:
    24 januari 2022
    Godfried, Arequipa is zeker buitengewoon mooi, in het bijzonder het centrale plein, Plaza de Armas met die geweldige colonnades en de enorm brede kathedraal. Toch doet Cusco niet onder voor Arequipa. Het centrale plein in Cusco is ook zéér bijzonder en geeft een wat levendiger aanblik met de verschillende huizen, restaurants, hotels, reisbureaux, winkels en de 2 kerken. Wat wel opvalt is dat hier geen straatjongen rondlopen, dat is in Cusco wel anders. En die kakken overal waar het hun uitkomt, in Cusco dus. In Puno had je dat ook. Hier in Arequipa nog niet één gezien. Groet, Carel
  3. Carel Reuser:
    24 januari 2022
    Godfried, voor “straatjongen” moet je lezen: “ straathonden “, de automatische tekstverbeteraar heeft dat ongezien veranderd. Overigens kwamen wij vandaag, op weg naar het oosten van de stad, wel straathonden tegen. Groet, Carel
  4. Margreet:
    24 januari 2022
    De kou is ellendig na vermoeiende dag . Geen kruiken voor in bed? Mooie maar lange busreis langs de kust stops om wat eten te kopen? Meegaan met de flow daar is het beste. De Covid is wel pech om niet verder te kunnen reizen maar Colombia warmer en vast nog veel te ontdekken
    Goeie reis verder
  5. Carel Reuser:
    25 januari 2022
    Margreet, geen kruiken in bed, had het hotel niet, kennen ze niet eens. Maar nu in Arequipa heerlijke temperaturen van tussen 20 en 25 graden. Evengoed zullen we overmorgen naar Lima gaan en ons beraden op verder verloop. Zijn al anderhalve maand in Perú.
    Groet, Carel
  6. Agnes:
    29 januari 2022
    Hoi, flink laat met mijn reactie op het verhaal van jullie belevenissen . Op de een of andere manier houd ik in de gaten of er binnen zekere tijd een nieuwe mail komt. Zoja dan ben ik gerustgesteld en nu pas ga ik hem lezen terwijl er morgen waarschijnlijk alweer de volgende in de mailbox valt.
    Ik zeg wederom dank hiervoor .
    Liefs Agnes
  7. Carel Reuser:
    29 januari 2022
    Agnes, zo goed als zeker ligt er zondag wel weer een vervolg in je mailbox. Vanuit Cartagena, Colombia. Daar vliegen wij zondag naar toe vanuit Lima. Groet, Carel