Zondag 6 maart 2022

6 maart 2022 - Panama City, Panama

Vandaag, 6/3, gaan wij voor een korte tijd terug naar Nederland. Ons eerste kleinkind, Freija Mees is geboren op 27 februari. Lotte Salemink en Dirk, onze zoon, als trotse en vooral gelukkige ouders. Dat betekent ook dat wij de blog voor een tijdje sluiten. Dit is voorlopig ons laatste verhaal.

Wij gingen maandag 28/2 van Cartagena per bus, 24 uur aan een stuk, naar Bogotá. Daar zijn we 2 dagen gebleven, hebben nog wat in Bogotá rondgelopen en zijn toen per Copa Air naar Panamá gevlogen. Aldaar 3 dagen doorgebracht en een COVID test gedaan (negatief) en nader uitgezocht wat je allemaal nodig hebt om vandaag de dag terug naar Europa te mogen vliegen vanuit een "onveilig", niet-Schengen land. Valt gelukkig mee, maar beter goed voorbereid en gaan dan met spijt blijven staan.

De reis terug gaat van Panamá City via Atlanta naar Amsterdam, geheel geboekt bij KLM. Dat pakt aanzienlijk goedkoper uit dan de directe vlucht van Panamá naar Amsterdam die vandaag ook vanaf hier vertrekt. Maar dat is meestal zo, is gewoon een markt die vliegtickets. Dus ook voor Atlanta moet je even goed uitzoeken of je daar zo maar een tussenstop kunt maken.

Op donderdag 31 maart vliegen wij dan weer terug naar Panamá en vervolgen dan onze trip hier in Panamá.

Ik plak nog wat foto's er bij met tekst en uitleg. Vooral Panamá is een buitengewoon boeiende en grote stad met een rijke historie uiteraard vooral bepaald door het Kanaal en de Gringo's ofwel de Noord-Amerikanen die hier een allesbepalende rol hebben gespeeld vanaf de "onafhankelijkheid" tot en met de verjaging en gevangenneming van president Noriega (ook boef en drugsdealer). En eigenlijk nog tot op de dag van vandaag. Want net als de Russen het niet kunnen hebben en verdragen dat de Oekraïners hun eigen gang gaan, zullen de Noord-Amerikanen het nooit toestaan dat de Panamezen volledig hun eigen gang gaan en bijvoorbeeld een weg zouden gaan aanleggen naar Colombia door de Darien Gap, het Kanaal zouden sluiten (zullen ze ook niet doen, brengt te veel op) of door China zouden worden overgenomen. Of ze dat dan net zo bot zullen proberen te voorkomen als nu de Russen in Oekraïne doen, denk ik niet, maar subtiel zou dat niet gaan.

Voorlopig groet alle volgers en andere belangstellenden,

Carel & Andrea.

1. Gerry:
    6 maart 2022
    We hopen jullie snel te zien. Heel veel plezier bij het bezoek aan jullie kleinkind. Tot gauw.
    Jan en Gerry
  2. Carel Reuser:
    7 maart 2022
    Gerry, we hebben pech en geluk gehad met de terugreis. Pech dat we de VS niet in mochten, te vaak in “verdachte” landen geweest, geluk dat we toen alsnog met de directe vlucht van de KLM van Panamá naar Amsterdam meekonden, met een zielig verhaal, een mooie foto van Freija en een platinum for life kaart van de KLM, zonder extra kosten. Groet, tot gauw, Carel
  3. Irma:
    6 maart 2022
    Van harte gefeliciteerd!!
    Heb jullie al die tijd gevolgd en meegeleefd. Goede reis en veel geluk met jullie kleindochter 😍
    Liefs van Irma, moeder van Jordi partner van Sophia
  4. Carel Reuser:
    7 maart 2022
    Irma, hartelijk dank voor je goede wensen. Sophia en Dirk stonden vanochtend op Schiphol. Heel gezellig koffie gedronken en verhalen uitgewisseld.
    Groet, Carel
  5. Gerry:
    7 maart 2022
    Goed gedaan Carel. Ben je al in Nederland? Hebben jullie de wolk al bewonderd?
    Groeten,
    Gerry
  6. Carel Reuser:
    7 maart 2022
    Gerry, nog niet. Wij zijn vanochtend aangekomen te Schiphol en hebben ons eerst eens op ons gemak geïnstalleerd te Utrecht in een leenappartement. Morgen gaan wij onze kleindochter bewonderen en knuffelen, alsmede de ouders feliciteren.
    Groet, Carel
  7. Anne Roskam:
    8 maart 2022
    Van harte gefeliciteerd opa en oma, geniet ervan, Groet Anne
  8. Carel Reuser:
    12 maart 2022
    Anne, zeker, dank je wel. Groet
    Carel & Andrea
  9. Marjorie:
    10 maart 2022
    Van harte gefeliciteerd met jullie Kleindochter. Ik wens haar toe dat ze haar naam eer aan doet en mag opgroeien tot een vrije vrouw. Veel geluk met elkaar! en bedankt ondertussen voor de mooie verhalen op jullie blog!. Marjorie
  10. Carel Reuser:
    12 maart 2022
    Marjorie, dat hoop ik ook, dat ze haar naam eer aan doet. Met haar degelijk opgevoede vader (nou zeg) en vrije vrouw moeder (dat iig wel) gaat dat wel lukken.
    Groet,
    Carel & Andrea