Maandag 15 augustus 2022

15 augustus 2022 - El Valle de Antón, Panama

Aanstaande zondag (21/8) komt er een eind aan ons sabbatical year, onze odyssee door slechts een deel van Midden- en Zuid-Amerika. Dat laatste weekend, vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag gaan we nog eens lekker in een 5 sterren hotel in Panamá ons te buiten aan alle luxe die we ons het afgelopen jaar ontzegd hebben, het RIU-Plaza in het centrum van de stad. Beroemd om zijn brunch-buffet. Wij zijn daar al een keer of twee geweest in een grijs verleden, fantastisch. En een heerlijk zwembad op de eerste verdieping. Dat wordt dus genieten. Eigenlijk doen we dat al een heel jaar maar we hebben ons altijd beperkt tot eenvoudige hotelletjes of hostalletjes en ook bij tijd en wijle gebruik mogen maken van de gastvrijheid die vrienden in Costa Rica ons aanboden. Dus nu gaan we een weekend uit ons dakje.

Jammer dat de COVID ons ervan weerhield om ook Chili en Argentinië te bezoeken. Tot aan de grens met Chili kwamen we wel maar die werd zo ongeveer voor onze neus opnieuw gesloten. Zou opengaan maar toch maar even niet. Toen dachten we: dag hoor, we gaan terug naar Colombia. Heerlijke tijd gehad in Cartagena en later even op en neer naar Nederland om kleinkind te bewonderen.

Momenteel zijn we nog in El Valle de Anton. Een oude vulkaankrater die theoretisch nog tot leven kan komen. Dat kan morgen zijn, of over 500 jaar. De inschatting momenteel is, dat de kans dat dat morgen gebeurt zeer klein is. Echter op de Canarische Eilanden hadden ze de uitbarsting vorig jaar ook niet verwacht. Het is hier een prachtige omgeving waar rijke tot zeer rijke Panamezen grote lappen tuin hebben met een schitterende bungalow ergens tussen de bomen. Een soort lokaal Wassenaar als het ware (het dure gedeelte dan).

We hebben wel pech met de regen, die valt iedere dag in meer of mindere mate, meestal 's middags maar nu ook 's ochtends  Dat betekent niet kunnen wandelen op de glibberige soms vrij steile wandelpaden of treks, zoals dat heet.

Het geeft ons even tijd de zaken voor onze terugkeer op een rijtje te zetten. Zo moeten wij verhuizen van Amersfoort terug naar Bunnik. Moet er even nagedacht worden over de energieleverancier vanaf 1 september, en de internetprovider. Allemaal zaken die je verrassend genoeg allemaal per internet kunt regelen, vanuit Panamá of waar ter wereld je ook maar bent, als je maar op het internet zit. Maar moet je wel even doen.

Vandaag, 15 augustus, Maria ten Hemelopneming. Groot feest hier, in ieder geval allemaal een vrije dag. Er moet in het dorp veel te doen zijn, gaan nog even kijken, maar waarschijnlijk valt veel in het water vanwege de regen. Evengoed moest ik weer even nagaan wat precies Maria ten Hemel enz. inhoudt. Ze konden vroeger niet geloven dat zo iemand als Maria zoiets lelijks kon overkomen als dood gaan en dan als ziel of geest naar de hemel zou opstijgen. Dat moest bij zulke goddelijke personen toch in één keer kunnen. Bij Mohammed en Jezus is dat ook het geval geweest. Alleen uitzonderlijke personen worden dus in levende lijve opgenomen. Mohammed kwam overigens weer terug merkwaardig genoeg.

Ik laat het bij deze filosofisch/theologische beschouwingen,

Groet,

Carel & Andrea

El Valle de Anton, Panamá

1. Pieter Kwantes:
    15 augustus 2022
    Carel en Andrea, i kwens jullie nog een paar ooie dagen en een goede terug reis. tot in de boot /fiets of op de koffie.

Pieter
  2. Carel Reuser:
    15 augustus 2022
    Pieter, dank je wel, en tot ziens ik denk op Viking.
  3. Hans:
    15 augustus 2022
    dank voor alle mooie verslagen !
    Heel veel plezier in Panama geniet van de luxe, en een heel goede reis naar NL
  4. Carel Reuser:
    Hans, Dank je wel, groet, Csarel
  5. Jan:
    15 augustus 2022
    Carel , wat zo’n reis al niet doet ; het laatste waar ik jou mee geassocieerd had was een filosofisch-theoretische beschouwing !

Leuk om jullie straks weer in Bunnik te hebben. Een goede reis gewenst.
  6. Carel Reuser:
    15 augustus 2022
    Jan, jazeker, het contemplatieve gedeelte van de grijze massa is aangeslagen op deze trip. Ging het eerst niet veel verder dan de combinatie bout-moer, pijp-fitting, zand-water en dergelijke eenvoudige verbanden, dat is nu dus een stuk verbeterd.
  7. Nieske:
    15 augustus 2022
    Nou dat belooft wat Carel als jullie weer terug zijn. Wat een prachtig avontuur hebben jullie meegemaakt. Geniet van de laatste decadente dagen en tot snel op t vlot. Nieske
  8. Carel Reuser:
    15 augustus 2022
    Nieske, Ja, hebben er van genoten. Smaakt naar meer. We gaan zien hoe we het volhouden als we eenmaal terug zijn. Maar daar hebben we het op de club nog wel eens over. Groet, Carel
  9. Jan:
    15 augustus 2022
    Kijk reikhalzend uit naar de diepgaande gesprekken ! Daarnaast hoop ik dat ik voor bout-moer combinaties ook nog steeds op je kan rekenen.
    Met groet , Jan
  10. Carel Reuser:
    15 augustus 2022
    Jan, je weet dat ik graag met nitwits op het bout-moer gebied werk, heb ik ten minste iets war ik dan op uitblink. De diepgaande gesprekken voeren we dan wel bij een kop koffie in de ochtend of een glas wijn in de namiddag of een stevige whisky in de avond.
  11. Jan:
    👍👌
  12. Carel Reuser:
    16 augustus 2022
    ok Jan
  13. Agnes:
    16 augustus 2022
    Lieve Andrea en Carel, welkom thuis na zo’n bijzonder jaar. Zal vast wel een beetje wennen zijn.
    Groetjes Agnes
  14. Carel Reuser:
    19 augustus 2022
    Agnes, denken toch dat het snel went maar wat tegen kan vallen zijn de prijsverschillen met een jaar geleden. Bijv. gas en elektra, toen wij weggingen was dat bij ons € 160/mnd, nu krijg ik een aanbod van € 550/mnd. Absurd. Gauw maar weer vertrekken…..
  15. Marjorie:
    18 augustus 2022
    Hoi Carel en Andrea, geniet nog even van de laatste dagen, en ook bij ons staat er koffie, wijn of whiskey klaar! Liefs Marjorie
  16. Carel Reuser:
    19 augustus 2022
    Marjorie, hartelijk dank voor de uitnodiging. Eerst even verhuizen. Groet
    Carel
  17. Liesje Reuser:
    20 augustus 2022
    Lieve Carel en Andrea, nu zitten jullie dus in het RIU Plaza in Panama, hoop dat het inderdaad genieten is. Laatste weekend van de reis, toch raar. En dan weer Nederland, met alle dagelijkse gemakken en ongemakken. Zoals je al noemt, de gas en elektra ellende waar het de hele dag over gaat. Valt niet mee voor heel veel mensen. Maar ook weer fijne vertrouwde dingen en familie en vrienden.
    Goede reis terug. Liefs Liesje
  18. Carel Reuser:
    21 augustus 2022
    Liesje, dank je voor goede wensen en medeleven. Wij volgen de Nederlandse politiek deels. Tenslotte heb ik digitale entree tot NRC, VK, en Trouw. Evengoed merk je dat veel zaken je na een jaar niet of nauwelijks meer interesseren. De meeste politieke zaken laten we aan ons voorbij gaan. Over het boerenprotest heb ik nagenoeg niets gevolgd. Is een verloren strijd, zinloos. De inflatie volg ik dus wel, is wereldwijd. Sport altijd leuk, vooral de roeiers hebben het heel goed gedaan in München op de EK. Heb daar zelf ook geroeid in 1973. Ook de atletiek met die Femke Bol is leuk om te zien. En de wielrenners.
    Zijn nu koffertje aan het pakken.
    Groetjes, Carel & Andrea
  19. Gerry:
    Hoi Carel en Andrea,
    Mooi laatste weekend van jullie lange vakantie. Goede afsluiting.
    Tot gauw in Bunnik. Liefs, Gerry
  20. Carel Reuser: