20220430 Dans door jonge meisjes en jongens

30 april 2022 - Boquete, Panama

Bijna alle dansers kwamen van een dansschool uit Santiago (1,5 uur bussen heen, 1,5 uur terug). De rol van de mannen in deze typische Panamese dans is vrij eenvoudig, bij de ouderen zag je wel dat er wat meer variatie in zat.

1. Bernard Reuser:
    27 juli 2022
    Deze dans kunnen we volgens mij , zelfs als je het nog nooit gedaan hebt, op onze leeftijd nog leren. Overigens lijkt het inderdaad dat de vrouwen de leiding hebben. Maar ook hun dans is -zo te zien- heel simpel. Staat ver af van de tango. De manier waarop de rok om de man gewikkeld wordt zal wel een speciale bedoeling hebben. Als dat inderdaad zo is . lees ik dat wel . Als het althans te achterhalen valt.
  2. Carel Reuser:
    28 juli 2022
    Bernard, Ik kan even niet vinden naar anleiding van welke foto of video je deze opmerking plaatst. Misschien even het datumnummer er bij zetten?
    Groet , Carel
  3. Carel Reuser:
    29 juli 2022
    Bernard, ik heb het gevonden, was op 30 april dat Andrea of ik dit filmpje maakte, in Santa Fe de Veraguas, Panamá. De tango is overigens een vrij recente dans en vrij exclusief voor Argentinië. De dansen uit dit filmpje zijn nogal gebaseerd op de flamengo's uit Zuid-Spanje, Andalusië in het bijzonder. Veel conquistadores kwamen uit die streek, Sevilla was jaren lang de handelshoofdstad van het Spaanse imperium, terwijl Cádiz de bestuurlijke hoofdstad was.
    Groet, Carel
  4. Bernard Reuser:
    29 juli 2022
    Maar de tango is wel wat inspannender beweeglijker. De manier waarop ze hier met elkaar bezig zijn is een slap aftreksel van de tango, als dat gedoe op de vloer er al vandaan komt. Het lijkt mij meer iets heel archaïsch Ik ben vooral geïnteresseerd in de symboliek die er zit in de grote rok die de vrouwen om de man slaan. Maar, Carel, ik kan me voorstellen dat het te ver voert om dat uit te zoeken.
  5. Carel Reuser:
    29 juli 2022
    Bernard, moet iets met bescherming te maken hebben. Ik zal het eens proberen uit te vinden. Tango is echt iets heel anders.
    Groet, Carel