Woensdag 1 september 2021, Bogotá, Colombia, Aankomst en verblijf

1 september 2021 - Bogotá, Colombia

We hebben een flinke verhuizing achter de rug. De inboedel op wat grote delen na opgeslagen bij mijn zus in Swalmen. Is even een stukje rijden, maar het bespaart in de kosten van opslag. Voor een jaar is dat al gauw zo'n 1800 euri, is toch geld.

Inmiddels zijn we in Bogota, hoofdstad van Colombia. De reis was als gebruikelijk: "Sit&Go!". Gewonn 11 uur op je krent zitten, beetje lezen, beetje filmpje kijken, beetje slapen, beetje drinken, beetje eten, beetje vervelen, beetje schrijven, enz. Het beste is nog mijn noise reducing headphone op- en aanzetten, zonder aan te sluiten, dan hoor je niks en merk je niks en val je zo in slaap. Wel zo'n vervelend mondkapje op, de hele reis, went echt niet, wordt steeds irritanter.

In Bogota zitten we in hotel Casa de la Vega in de wijk Candelaria. Het Centro Historico. Een oud koloniaal huis waar ooit een gigantische familie heeft gewoond, nu een klein hotel met 15 kamers. Een deal gemaakt met de eigenaar, we blijven hier een maand en af en toe gebruik van de keuken. Ze zijn blij met gasten, want het is toch kommer en kwel hier. Nagenoeg geen toeristen, erg rustig in de stad.

Vandaag de Quinta Bolívar bezocht. Waar Simon Bolivar woonde toen hij president van Gran Colombia was. Dat behelsde toen Colombia (en het huidige Panamá), Venezuela, Ecuador en Peru, geen klein gebied. El Libertador, de Bevrijder wordt hij hier genoemd. Hij bevrijdde de genoemde landen van de Spaanse kroon. Prachtige Quinta, nog geheel origineel.

Panamá is een verhaal apart. Dat is door de Amerikanen verzelfstandigd ten behoeve van hun controle over het Panamakanaal in het begin van de 20e eeuw. Het was een deel van Colombia, maar volkomen onbereikbaar over land vanwege het ondoordringbare oerwoud en geaccidenteerd terrein. Dat is nog steeds zo. Er is geen weg of zo van Panama naar Colombia ondanks dat ze aan elkaar grenzen.

1. Pieter:
    4 september 2021
    Leuk hotel. Heb even de foto's bekeken. Ik lees dat jullie we vermaken. Veel plezier.
  2. Carel Reuser:
    5 september 2021
    Klopt, mooi oud gebouw, en zéér centraal gelegen.