Zaterdag 10 juni 2022, San Ramon

11 juni 2022 - San Ramón, Costa Rica

Ondanks de slechte verbinding ga ik proberen toch een verhaaltje te schrijven, op de iPad, beetje onhandig, maar gaat wel. Alleen foto’s die we met de telefoon gemaakt hebben, kan ik plaatsen.

We zijn nog steeds in San Ramon, een stadje met nog geen 10.000 inwoners, een beetje in het midden van Costa Rica op een goede 1000 meter hoogte. Dat laatste betekent dat het klimaat er vrij gunstig is, niet zo hondsbenauwd en warm als aan de Sille Oceaankust. Een aangename 20-25 gr.C, ‘s nachts wat kouder, en alleen ‘s middags en ‘s avonds vaak regen. Dan valt er ook veel regen, bakken regen met stevig onweer. Het is dan ook regentijd maar ‘s ochtends weer een aangenaam zonnetje.
We hebben het huis van kennissen, Michael en Kati, gehuurd. Hij is visser en werkt momenteel aan zijn vissersboot in Puntarenas, zo’n 50 km hier vandaan en overnacht daar bij zijn ouders, zij is gisteren naar haar familie in de Dominicaanse Republiek vertrokken voor een maand. Het huis is voor ons.
Van hieruit hebben we al een paar leuke dagtochten naar plaatsen in de omgeving gemaakt en ook kennissen bezocht die we al jaren niet meer gezien hadden, altijd leuk.
San Ramon is een “koffiestad”.  In de wijde omgeving wordt vooral koffie geteeld. Dit in tegenstelling tot de bananen-, palmolie- en ananasteelt in de lagere regionen langs de beide oceaankusten. Koffie groeit op hoogte, 1000 tot 1500 meter, niet te warm, niet te koud, beetje schaduw (vaak van bananenplanten die er her en der tussendoor groeien), voldoende regen, kortom Costa Rica heeft in de Valle Central een ideaal klimaat. De Valle Central is de streek rondom de hoofdstad San José. Er is de afgelopen halve eeuw veel concurrentie van vooral Brazilië, en ook van Guatemala, Nicaragua, Panamá, Colombia, Ecuador en vele andere tropische landen, vooral ook uit Afrika. Koffie komt van origine uit Madagaskar en Ethiopië. De koffieteelt in Costa Rica kwam pas goed op gang in de eerste helft van de 19e eeuw. Grano de oro, oftewel de gouden korrel werd het genoemd. Er werd in de goede tijd buitengewoon veel geld mee verdiend. Dat werd aan allerlei mooie projecten uitgegeven, het “Teatro Nacional” in San José is daar een mooi voorbeeld van. Sommige families werden er natuurlijk ook stinkend rijk van, koffiebaronnen zogezegd.
De regering deelde onontgonnen land uit aan eenieder die beloofde er koffie te gaan telen. Dit leidde tot een grote hoeveelheid relatief kleine cafetales (koffieplantages) en later door fusies tot een aantal grote. Nog steeds is er daardoor een grote hoeveelheid verschillende merken verkrijgbaar, ieder dorp in de Valle central verkoopt wel een of meerdere lokale merken naast de wat algemeen bekende. Het lijkt een beetje op de champagnecultuur in Frankrijk, alleen met een nogal verschillend prijskaartje.

Koffie groeit aan een houtige plant in de vorm van een bes. De pit wordt uiteindelijk de koffieboon. De pitten worden ontdaan van het vruchtvlees, gewassen, gedroogd en vervolgens gebrand (even in het kort). Iedere bes heeft twee zaden als pit, tegen elkaar aan geplakt, vandaar de typische vorm. De oogst is van oktober tot in november. Het oogsten of plukken is een zware bezigheid, de meeste koffie hier groeit op vrij steile hellingen, daar moet je dus met je mandje op je rug tegenop. Alle koffie in Costa Rica wordt met de hand geplukt. Een ervaren plukker oogst zo’n 300 kg/dag, bessen dus. Dat levert ongeveer €45 op, geen vetpot. Het plukken wordt de laatste jaren dan ook vaak door Nicaraguanen gedaan die kennelijk met weinig, een lager loon dus dan de Costaricanen, tevreden zijn. Oftewel de betaling is gewoon slecht.

Wij kopen steeds een ander merk om eens uit te proberen. Momenteel hebben we een pak Café Naranjo, uit de plaats Naranjo, in gebruik. Wordt beschouwd als een van de beste. Als met wijn moet je het leren proeven, niet te heet, geen melk, geen suiker. Het zetten is ook een kunst: de gemalen koffie doe ik in een koffiepotje, giet er heet water op als bij het zetten van thee en roer even. Vervolgens door een soort kous in een mok of pot, klaar. De meesten doen de koffie gelijk in de sok, maar eerst even laten trekken in een potje geeft meer aroma.

Dat was dus de koffie. Foto’s plak ik er bij voor zover ik kan en er heb.

groet,

Carel & Andrea

1. Hans:
    11 juni 2022
    Interessant verhaal over de techniek van het koffie zetten. Ik ken geen apparaat dat daar gebruik van maakt.
  2. Carel Reuser:
    12 juni 2022
    Hans, daar heb je geen sophisticated apparaat voor nodig. Ik zal een foto op de blog zetten waarop je kunt zien hoe dat gaat. Ouderwets simpel en lekker.
    Groet, Carel
  3. Margreet:
    12 juni 2022
    Wat een luxe huis alleen voor jullie! En het koffieverhaal is bekend. Arme plukkers net als in de textiel hoe minder de baas betaalt hoe beter hij er van wordt. Koffie wordt duur betaald!
  4. Carel Reuser:
    12 juni 2022
    Margreet, ja gaat heel relaxed hier. Het is vaak zo inderdaad dat de arbeid aan de basis slecht tot zeer slecht betaald wordt, kijk bijv. naar mijnwerkers, druivenplukkers, katoenplukkers, enz. Groet, Care
  5. Gerry:
    Hoi Carel,
    Weer een mooi epistel. Zo reizen we in ons hoofd een stukje mee. Lekkere koffie uit Costa Rica. Toen ik er was heb ik wat meegenomen. Altijd een heerlijk ontbijt met fruit.
    In het theater van SAN Jose heb ik een balletvoorstelling gezien. Van een plaatselijke balletschool. Jong en oud deed mee.
    Het is nu heerlijk weer in Nederland. Daar worden we blij van.
    Gisteren hadden we een buitenaf op een schitterend landje met schuur van het oude studentenhuis van Jan. Was heel gezellig. In Zuiderwoude, een plassengebied boven Amsterdam-Noord. Gezellig natuurlijk. En een prachtige omgeving
  6. Carel Reuser:
    12 juni 2022
    Gerry, ja heerlijke koffie hier. En Costa Rica 🇨🇷 is en blijft een prachtig land. Fijn dat het mooi weer is, voorjaar altijd bijzonder, natuur ontploft. Leuk dat jullie naar die reünie zijn gegaan.
    Groet, Carel & Andrea
  7. Fred Tap:
    12 juni 2022
    Mooi verhaal weer. Leuk meer van het koffie proces te weten. Wij fietsen nu langs het Trasimenomeer bij 28 Gr. Ik realiseer me steeds dat wij ons tijdens onze fietstochten toch vaak moeten behelpen met wind, kou en regen. Toch hoop ik dat we je er in september weer bij hebben. Fijne tijd nog.

8. Carel Reuser:
    12 juni 2022
    Fred, het is zeker onze bedoeling om in september weer in NL te zijn. Het retourticket hebben we al gekocht voor eind augustus. Daar moet je op tijd bij zijn tegenwoordig. En dan wil ik ook weer gaan fietsen met het fietsclub je. Zal wennen worden. Gelukkig paar kg afgevallen, dat hoef ik dus niet meer bergop te trappen. Koude zal even een dingetje worden, gaan we zien.