1 november 2021, Quito, Ecuador

2 november 2021 - Quito, Ecuador

Op vrijdag 29 oktober dus met COPA van Cali via Panamá naar Quito gevlogen. Liep allemaal als gepland, alles op tijd en we liepen ook moeiteloos door de coronachecks, het gele boekje werkt.

Zaterdag 30 oktober een dagje door de stad gelopen, het historische centrum. Absoluut prachtig met opvallend veel pleinen en op ieder plein in ieder geval een kerk en bijbehorend klooster of dergelijke naast de overige kerken die je her en der in diverse straten ziet. De katholieke kerk moet hier een bijzonder vruchtbare bodem gevonden hebben of meende dat het keihard nodig was hier flink te investeren. De meeste kerken zijn voorzien van de typisch Zuid-Amerikaanse vergulde altaartaferelen en vele zijkapellen, vaak ook weer met bladgoud of goudverf versierd. Als je er één gezien hebt, heb je ze bijna allemaal gezien. Dat is natuurlijk niet helemaal waar, maar het lijkt allemaal wel erg op elkaar.

Ook brachten wij een bezoekje aan de voormalige officiersclub en werden er rondgeleid door een teniente coronel in burger. Pracht van een gebouw, de heren officieren hadden het in het verleden goed voor elkaar. De coronel legde ons uit dat Ecuador in het verleden bijzonder rijk was dankzij de vrij exclusieve teelt en export van cacao, ook wel "La Pepa de Oro" genoemd, ofwel goudklomp(je). Eigenlijk zou het "pepita de oro" moeten zijn. Hoe dan ook, Ecuador verdiende eind 19e eeuw goud en daar werden leuke dingen van gedaan zoals dit clubgebouw, de Nationale Munt, een grote gezichtsbepalende basiliek op een heuvel, vele inmiddels klassieke huizen zeg maar paleizen, een spoorlijn, enz. zie foto's. Toen meerdere landen cacao gingen produceren en de exclusiviteit er dus een beetje vanaf was, werd overgegaan op de bananenteelt. Alhoewel het inmiddels de grootste bananenexporteur ter wereld is, brengt dat toch niet zo veel op als destijds de cacao. Er zijn meer landen waar bananen geteeld worden. Waarschijnlijk heeft mismanagement in 2000 geleid tot een hyperinflatie en werd van de "sucre" als nationale munt overgegaan op de Amerikaanse Dollar. Een nogal drastische stap waarvoor de president die het bedacht uiteindelijk door het leger afgezet werd en de macht overgedragen werd aan de vicepresident. Dat heeft zo een tijdje geduurd, inmiddels is de rust wel weergekeerd en de Dollar is gebleven.

Opvallend al wandelend door Quito is dat het hier en daar Oost-Europees aandoet. Etalages en mode hebben een vormgeving en stijl die wat belegen en ouderwets, muffig zelfs aandoen. Mijn broer Godfried viel dit in 2017 ook al op toen hij en zijn vrouw hier waren.

Zondag 31 oktober naar de evenaar. Ecuador, equator of evenaar, die loopt hier zo'n beetje dwars door het land, vandaar de naam. Om de loop van de evenaar hebben ze een heel park gebouwd met diverse kleine musea en vooral veel souvenirwinkeltjes. Ciudad Mitad del Mundo ofwel Stad van het Midden van de Aarde heet het. Er moet natuurlijk een fotomomentje geschapen worden. Dwars door het park loopt een gele lijn, de evenaar dus en middenin het park een grote bol, de aardbol, door deze lijn in 2'en gedeeld: Noord en Zuid. Een beetje Delftenaar controleert natuurlijk met zijn telefoon de ligging van deze lijn en dan blijkt dat die gele lijn hier in het park 8 seconden ofwel zo'n 240 m ten zuiden van de werkelijke evenaar ligt. Later heb ik dat nog even gecontroleerd met Google Earth en inderdaad, wij worden daar genept. Op Google Earth ligt "Mitad del Mundo" 235 m ten zuiden van de echte evenaar Een fake evenaar dus. Mijn telefoon gaf ook aan dat de skew (verdraaiing) enige graden is, de lijn loopt niet evenwijdig met de evenaar. Ik had natuurlijk de geijkte proef met de trechter met water kunnen doen, immers ten zuiden gaat de kolk in de leeglopende trechter links om en ten noorden rechts om. Zo doen ze dat in Kenia is mij verteld.

Al met al was het een aardig uitje. Onze aandacht werd ook getrokken door een bijzonder futuristisch gebouw in de buurt van het park. Het blijkt het kantoorgebouw van UNASUR te zijn, een soort verenigde naties van Zuid-Amerika. Het komt nogal Science Fictionachtig over met 2 enorme uitkragende delen. Moeilijk te fotograferen, maar Andrea heeft een goed filmpje gemaakt waarin ik figureer. Dat geeft ook even de grootte aan. Helaas wordt het niet meer gebruikt. Het is ook niet toegankelijk. Ook hebben ze de letters "UNASUR" en het logo verwijderd, het is dus maar de vraag wat er mee gaat gebeuren.

Vandaag 1 november, AllerHeiligen en morgen 2 november AllerZielen, belangrijke feest- en rouwdagen in vele landen in Zuid-Amerika ook in Ecuador. Tot en met woensdag iedereen vrij. Veel winkels en restaurantjes dicht, vooral morgen, 2 november.

Groet

Carel & Andrea

1. Anne Roskam:
    2 november 2021
    leuk verslag veel reisgenot verder groet Anne
  2. Carel Reuser:
    Dank je Anne, groet, Carel
  3. Bernard Reuser:
    2 november 2021
    Straks ga ik je nieuwe verhaal lezen. Heb wel al snel een paar mooie plaatjes gezien. Maar nu eerst even het volgende. Vanmorgen was ik in de boekhandel en zag daar een boek over de Pizarro’s. Net uit, althans vertaald in het Nederlands. Mogelijk jullie al bekend. Geschreven door Robert Jan Friele. Volgens de achterflap een aanrader. Drie generaties Pizarro, drie generaties en 100 jaar strijd in Colombia. En naar ik aanneem zeker in het Spaans vertaald. Anders iets voor de stille avonduren.
  4. Carel Reuser:
    2 november 2021
    Bernard, ik heb dat boek op mijn lijstje “nog te kopen en te lezen” staan. Moet heel interessant zijn. Of deze Pizarro’s afstammelingen zijn van Francisco Pizarro die begin 1500 geheel Peru veroverde met een handvol Spanjaarden en duizenden inca’s tot hun opperhoofd Atahualpa toe over de kling joeg, weet ik niet. Ben benieuwd, groet, Carel
  5. Pieter Kwantes:
    2 november 2021
    Mooi verslag Carel. Geweldige foto's. Maar wel veel gehelmde peersonen o pde foto. Opstootje of gewoon alledaags beeld in Quito.
  6. Carel Reuser:
    2 november 2021
    Pieter, er is vrij veel politie op de been. Op een van de foto’s zie je inderdaad een groepje helmen. Dat is oproerpolitie die zich aan het formeren is. Wij hebben er weinig last van en het geeft een beetje een veilig gevoel. Er wordt vlot geroofd en gerold hier: rugzak op je borst, weinig geld mee, geen camera op je buik, telefoon niet opzichtig in je hand hebben, kontzakken leeg, kijk om je heen, slenter niet, enz. Zijn wel wat gewend. Groeten ook van Andrea
  7. Anne:
    3 november 2021
    Carel. Nou stel je me teleur. Die proef met die kolken die de ene of de andere kant opdraaien gaat natuurlijk niet werken daar. Er is daar bij Quito ergens een museumpje op de evenaar, waar ze dit proefje doen. Moet fake zijn.
    Het is overigens de moeite waard om die heuvel in de stad op te lopen. Je hebt een prachtig uizicht over de stad. daarvandaan.
  8. Carel Reuser:
    4 november 2021
    Anne, Allicht gaat die proef daar niet werken, of juist wel, zowel aan de ene kant als aan de andere kant van de lijn zal de kolk linksom draaien, zijnde het bewijs dat de lijn die daar geschilderd is niet de evenaar is. Dat museumpje gaan we misschien nog opzoeken als er tijd is. Wij gaan as. maandag verder naar het zuiden. Tot en met vandaag, 3 nov., was alles, ook musea, dicht ivm Allerheiligen, Allerzielen, grote feestdagen hier. Die heuvel met dat beeld hebben we vandaag beklommen, zie foto's.
    Groet, Carel & Andrea
  9. Bernard Reuser:
    4 november 2021
    Nu je verhaal pas echt goed gelezen. Veel kerken, maar ook nog veel religieuzen? Of loopt het daar als bij ons in NL? Op Internet heb ik UNASUR opgezocht. Over het overleg tussen Zuid - Amerikaanse landen valt veel te melden. Lijkt wat dat betreft op ons in Europa. Ik herinner me dat Colombia een koffieland bij uitstek is,. Heb je daar iets van gemerkt?
  10. Carel Reuser:
    5 november 2021
    Bernard, in het centrum onvoorstelbaar veel kerken. En hier en daar zagen wij nog religieuzen in vol ornaat. Gisterenmiddag bij toeval de Franciscanerkerk binnengelopen en net begon de Mis. Ik hoorde al snel de naam Carolus Borromeus, oftewel mijn patroonheilige, immers 4 november. We hebben de Mis uitgezeten, kan nooit kwaad.
    De misdienaar was een jonge Franciscaan in full dress. Maar of er nog veel zijn zo links en rechts (nog) geen idee. Groet, Carel.
  11. Anne:
    5 november 2021
    volgens mij gaan jouw kolken helemaal niet draaien. Het lijkt mij dat Coriolis krachten bij de evenaar, nul zouden moeten zijn.
  12. Carel Reuser:
    5 november 2021
    Anne, dat klopt ook, de proef moet een klein beetje ten noorden en een klein beetje ten zuiden van de evenaar uitgevoerd worden. De evenaar ligt dan tussen de 2 opstellingen in. Hoe dichter bij de evenaar, hoe moeilijker het wordt. Je moet dus op de noord- en zuidpool beginnen. Groet, Carel.
  13. Anne:
    6 november 2021
    ik stel voor de Zuidpool
  14. Carel Reuser:
    7 november 2021
    Anne, Goed plan. Op de zuidpool is er geen corioliskracht, maar evengoed zal de proef daar lukken, de aarde draait dan immers, van bovenaf gezien richting middelpunt, met de klok mee, dus de kolk zal tegen de klok in, ofwel links om draaien. Echter met water zal het niet gaan, dat bevriest te snel. Ik stel voor een ruime alcoholoplossing als rum of whisky die dan direct genuttigd kan worden. Groet, Carel
  15. Pieter Kwantes:
    8 november 2021
    Mooie plaatjes, vooral die rokende vulkaan op de achtergrond. Succes met je tocht richtin Peru. Mooie stad Lima grootse boulevard.
  16. Carel Reuser:
    8 november 2021
    Pieter, hopelijk gaat dat allemaal lukken. De grens lijkt dicht, alleen per vliegtuig mogelijk. Dat was niet onze bedoeling. In Cuenca gaan we eens een bezoek brengen aan het consulaat van Peru. En inderdaad, het is hier ook prachtig. Ik zie dat het al aardig koud wordt in NL. Hier in Baños gelukkig nog aangenaam, blijft ook zo. Groet, Carel