Maandag 31 januari 2022

1 februari 2022 - Cartagena, Colombia

Momenteel een aardige verbinding via internet.

Gisteren (30/1) dus aangekomen in Cartagena, Colombia, en vandaag op zoek gegaan naar een ordentelijk verblijf voor één maand waar we gebruik kunnen maken van de keuken. Dat hebben we gevonden in de wijk Getsemani, een zeer kleurrijke wijk buiten het historische centrum. Héél gezellig met veel leven op straat, soms wel eens een beetje te veel. Nemen we voor lief.

Het klimaat in het noorden van Colombia is natuurlijk heerlijk. Je kunt hier de hele dag op je blote voeten of beter teenslippers lopen, in korte broek en dun overhemmetje. Dichtbij zee, altijd lekker windje, niet te hard.

We hadden een vlucht Lima-Medellín-Cartagena, met een club die voor alles en nog wat extra rekende, zelfs voor het inchecken via internet moest je nog US$ 6 extra betalen, nog nooit meegemaakt. Ook nieuw is dat je niet meer een enkele reis naar Colombia kunt boeken sinds 1 januari, je moet een vlucht het land uit kunnen laten zien. Op het laatste moment dus nog gauw even 2 tickets Bogota-Panama gekocht voor 3 maart. Rare regel eigenlijk. Vroeger moest je altijd retourtickets hebben, voordat iedereen met een creditcard rondliep en toen vliegtickets nog echt duur waren en gemaakt van dat rode vette doordrukpapier.

In Lima nog 3 nachten in een hotelletje in Miraflores verbleven (27, 28, 29, 30-1) om nog even na te genieten en als het ware afscheid te nemen van Perú in het algemeen en Lima in het bijzonder. Niet dat wij ons hart verpand hebben aan Perú maar het is wel een apart land met een buitengewone historie, vooral de precolombiaanse. We hebben nog het Museo Larco bezocht, absoluut de moeite waard.

Ons viel ook weer op dat Perú behoorlijk groot is.  Noord-Zuid is het maximaal 2000 km (zo'n beetje van Amsterdam naar Gibraltar), Oost-West zo'n dikke 1000 km. Van Lima naar Cusco waren we bijna 24 uur onderweg, per bus. Van Arequipa naar Lima ook weer 18 uur (26,27-1). Die rit ging deels door een woestijnachtig gebied, deed mij denken aan de weg van Dubai naar Ras Lafan, alleen maar zand links en rechts en kurkdroog. Ik heb daar een stukje video van. Ook opvallend dat je overal plastic afval ziet liggen, jammer.

De komende tijd verblijven wij dus in Cartagena en zullen af en toe een uitstapje maken naar iets bijzonders in de nabije omgeving. Even niet verder, verder, verder, hier en daar gehinderd door coronamaatregelen, maar relaxed, af en toe een dagje strand, enz.

Groet, Carel & Andrea.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anne Roskam:
    1 februari 2022
    groot gelijk, genieten.
  2. Liesje Reuser:
    4 februari 2022
    Ik heb de wijk Getsemani opgezocht op google maps. Lijkt heel mooi gelegen tussen veel water! En dat verhaal over de busrit van 24 uur van Lima naar Cusco deed bij mij meteen vragen rijzen: hoe ging dat met slapen? en naar de WC? allemaal in de bus?
  3. Carel Reuser:
    5 februari 2022
    Liesje, bij zo’n rit val je wel een keer in slaap, maar niet echt. Is als een buitengewoon lange vliegreis: sit & go. Gelukkig hadden we 2 stoelen bovenin (was een dubbeldekker) helemaal voorin, dan zie je nog eens wat. Als in een vliegtuig is er een toilet aan boord, 2 zelfs. En bij deze club werden die zelfs onderweg een keer schoongemaakt, in ieder geval bijgehouden.
    Groet, Carel