Zaterdag 19 februari 2022

20 februari 2022 - Cartagena, Colombia

Maandag 14 februari eens een kijkje genomen in de voormalige stierenvechtersarena omgebouwd tot winkelcentrum annex amfitheater, la Serrezuela (zo heet het). Grandioos mooi gelukt. Wel vrij dure winkels, niet zozeer voor de gemiddelde als wel meer voor de bemiddelde Colombiaan.

Afgelopen woensdag 16 en donderdag 17 februari de plaats Santa Marta bezocht. Is een beroemde historische plaats in de geschiedenis van Colombia, Venezuela, Ecuador, Perú en Bolivia. Hier overleed namelijk op 17 december 1830 Simon Bolívar, el Libertador. Santa Marta is vooral een toeristische trekpleister met strand en bijbehorend uitgaansleven. Het was er behoorlijk warm, aanmerkelijk warmer dan in Cartagena. En droog, kurkdroog. Ook woei er een stevige wind van land naar zee. Vandaar die droogte. Het was er ook behoorlijk stoffig, vanwege die landwind natuurlijk. Al met al hadden wij het allemaal redelijk snel gezien. Het historische centrum is niet al te groot en ook niet al te indrukwekkend maar misschien hebben wij veel gemist. Wel heel veel toeristen, wat op zich goed is, voor Colombia dan.

Vanaf de haven in de buurt waarvan wij een hotelletje hadden, wandelden wij 8 km dwars door de stad en de buitenwijken naar de Hacienda San Pedro y Alejandrino, waar Bolívar overleed. Dat is inmiddels een soort bedevaartsoord geworden. Doodziek is de arme man daar op 1 december 1830 naar toe gebracht vanaf de haven van Santa Marta (zo'n beetje waar wij het hotel hadden). Per boot was hij de Rio Magdalena af komen zakken en over zee naar Santa Marta gebracht, begeleid door een Amerikaans marineschip. Is een reis van 75 km over open zee.

Bolívar heeft de opstand van vorengenoemde landen tegen Spanje behoorlijk geëntameerd, en diverse veldslagen geleverd. Uiteindelijk werd hij president van Gran Colombia: een confederatie van Colombia, Venezuela, Perú, Ecuador en Bolivia. Dit hield geen stand. De laatste paar jaar van zijn leven had hij grote moeite om de zaak bij elkaar te houden, dat mislukte uiteindelijk.

Op 47-jarige leeftijd overleed hij, volgens de aanwezige Franse arts aan tuberculose. Hugo Chavez, de in 2013 overleden president van Venezuela, heeft Bolívar in 2008 laten opgraven (hij ligt begraven in Caracas) om ten eerste vast te stellen of het overschot inderdaad Bolívar is, klopt bleek, en waar hij aan overleden is. De begeleiding door dat Amerikaanse marineschip op zijn laatste reis was natuurlijk uiterst verdacht, volgens Chavez die weinig ophad met de Verenigde Staten.

Géén tbc, aldus het rapport. Uiteindelijk is als doodsoorzaak "trastorno hidroelectrolítico" opgegeven. Zeg maar "wanorde in de chemische huishouding van het lichaam", ook géén arsenicum dus.

En zo hadden wij een interessante week met wat aanvulling op onze kennis van de lokale geschiedenis.

Groet

Carel & Andrea

1. Bernard Reuser:
    20 februari 2022
    Aardig om weer wat over Simon Bolivar te lezen. Dan realiseer ik me dat we vroeger tijdens onze geschiedenislessen eigenlijk nooit iets over Zuid- Amerika leerden. Nadien wel het een en ander door boeken. Leuk om er in jouw verhaal weer aan herinnerd te worden.
  2. Carel Reuser:
    20 februari 2022
    Bernard, Andrea vroeg mij het zelfde, of wij vroeger iets over Bolívar hoorden op school. En inderdaad, eigenlijk helemaal niks. Is een bijzondere figuur geweest waarover nog veel meer te vertellen is dan in dit toch korte bestek. Past ook goed zelfs in de huidige tijd waar fors gefulmineerd wordt tegen discriminatie en tegen suprematie van bepaalde groepen tov anderen.
  3. Carel Reuser:
    20 februari 2022
    Bernard, “fulmineren” is niet het juiste woord, “protesteren” is beter.
  4. Margreet:
    20 februari 2022
    Opfrisser geschiedenis en topografie! Andrea stoer achterop brommer.
    Nog geen Reusertje? Het is gewoon te koud en nat om geboren te worden. Noodweer hier dus kachel hoog met dik boek!
  5. Carel Reuser:
    21 februari 2022
    Margreet, nu, 20/02/2022 om 22:00 uur lokale tijd, = 04:00 Bunnik tijd, nog geen bericht uit Amsterdam. Wij wachten rustig af. Groet, Carel
  6. Iris:
    21 februari 2022
    Jullie houden de spanning er in! En intussen mooie verhalen… bij ons op school inderdaad ook zo weinig over Bolivar gehoord dat ik hierboven in verwarring raakte: 1730 of 1830 🤔? Groet, en ondanks het uitstel toch tot binnenkort neem ik aan 😆 Iris
  7. Carel Reuser:
    22 februari 2022
    Iris , dank voor reactie. Moet 1830 zijn. Ik heb het verbeterd. De bezetting door Napoleon van Spanje triggerde de al sluimerende onafhankelijkheidsbewegingen. Toen Napoleon zijn Waterloo gevonden had, dacht Spanje dat het wel weer even de koloniale verhoudingen van weleer kon herstellen. Dat bleek uiteindelijk een verkeerde inschatting. Vergelijkbaar met dezelfde foute beoordeling door Nederland ten aanzien van Indonesië na de oorlog. Groet, Carel
  8. Astrid Vossen:
    22 februari 2022
    Tja, Simon Bolívar is bij mij alleen bekend uit de teksten van Zuid-Amerikaanse strijdliederen. Goed om een stukje over zijn geschiedenis te lezen.
    Eigenlijk zouden we veel meer over de wereldgeschiedenis moeten leren. Een Peruaanse vriendin leerde vroeger alles over de Europese geschiedenis. Daardoor krijg je, denk ik, toch een veel ruimer beeld van alle bewegingen in de wereld.
    Waar gaan jullie nu naartoe?
  9. Carel Reuser:
    22 februari 2022
    Astrid, de geschiedenis over Bolívar is buitengewoon interessant. De man heeft in zijn vrij korte leven enorm veel bereikt in een toen nog vrij onontwikkeld werelddeel. Op de Spaanstalige Wikipedia staat een zeer uitgebreide biografie, bijna een heel boek. En inderdaad, wij leren in Europa te weinig over Zuid-Amerika. Wij zijn nu nog in Cartagena, gaan eind van de maand februari naar Panamá, en dan zo door naar Costa Rica etc. Alles op ons gemak. Groet, Carel
  10. Iris Broersma:
    22 februari 2022
    We zijn te eurocentrisch, dat blijkt maar weer! Mooie reizen voor de boeg.... veel plezier en groet, Iris