Zondag 17 juli 2022

17 juli 2022 - San José, Costa Rica

Vandaag zijn we weer verhuisd. We zijn nu 3 weken in San Ramon geweest en zijn nu in San José. Vrienden van ons zijn naar Engeland waar hun zoon gepromoveerd is en nu doctor is in de filosofie, faculteit medicijnen en gezondheid, universiteit van Manchester. Hele mond vol, ouders zijn geweldig trots natuurlijk. Wij mogen een of twee weken in hun huis in Escazú bivakkeren.

Van de week waren we bij een kennis in Grecia die woont op een in aanbouw zijnd condominium El Canal, prachtig. Er was o.a. een fitness centrum met 3 echte onvervalste Concept 2 roeiergometers. Ik moest daar natuurlijk gelijk even laten zien hoe die gebruikt dienen te worden. Ik denk dat ik de eerste was die er überhaupt op zat. Andrea heeft er een filmpje van gemaakt, zie "laatste video". Ze hebben er ook een 25m bad en poedelbad, waar vind je dat in zo'n condo.

Woensdag (13/7) maakten we eens een tochtje naar Piedades Norte, een dorpje op een paar km ten westen van San Ramon. Daar is het een en al suikerriet. Dus naast koffie en ananas en cacao ook suiker. Het proces is vrij simpel: de suikerriet wordt gesneden en ontdaan van de lange bladeren. De rietstengels gaan door een wals, twee rollen die dicht langs elkaar lopen met tangentiale groeven (in de omtrek dus). Zo pers je het sap uit de stengels, dat wordt opgevangen en gekookt. De aldus ingedikte sap wordt een dikke soep en gaat in vormen, die koelen af, klaar: klont suiker in de gegoten vorm. In feite is dat ruwe suiker die je al wel zo kunt eten. In suikerfabrieken wordt dat dan nog gemalen, geraffineerd tot een fijnere en meer zuivere korrel. Leuk om te zien. Wij waren daar niet de enigen, het was er vol met toeristen. Een eindje verderop was nog een suikerfabriek, zonder toeristen en met een grotere rietsuikermolen. "Trapiche" heet zo'n molen in het Spaans. In het Braziliaans (Portugees als in Brazilië gesproken, wijkt beetje af van het Portugese Portugees) heet de molen "engenho", terwijl "ingenio" in het Spaans weer rietsuikerfabriek betekent. Grappig hoe dat verschilt.

En verder amuseren wij ons hier best, beetje hier heen, beetje daar heen. Ik moet nog even een paar mooie foto's uitzoeken.

Groeten uit San José, Costa Rica

Carel & Andrea

1. Gerry:
    Hoi Carel en Andrea,
    Jullie treffen het met zo’n mooi huis. Ook leuk om in SAN José te zijn. Het theaterseizoen zal nog niet begonnen zijn. Jammer. Ik vond het een leuke schouwburg.
    In Europa is het behoorlijk warm. Voor het weer hoeven we niet weg. Thijs, Nienke en de kleinkinderen zijn in Italië. Niet te harden zo warm. Ik vind het wel lekker. Tempo doeloe, dan gaat het best.
    Groeten, Gerry
  2. Carel Reuser:
    19 juli 2022
    Gerry, Zijn precies vandaag in het theater geweest en in het restaurant kopje koffie gedronken met worteltaart. Er zijn nog geen voorstellingen, gaat komen. Wij zijn ook nog niet weg. Groet, Carel
  3. Bernard Reuser:
    18 juli 2022
    Carel, geven de foto's hierboven een impressie van het produktieproces van suikerriet tot suiker? Je hebt het simpel beschreven en het doet inderdaad ook heel simpel en niet al te 'çlean' aan. Met zo'n geplette rietstengelstam gaat volgens mij van alles mee.
  4. Carel Reuser:
    19 juli 2022
    Bernard, klopt, is een simpel proce. De stengels zijn amper gewassen. Het ruwe eindproduct wordt op een andere plaats verder geraffineerd en gezuiverd. Veel mensen kopen zo'n klont uit zo'n vorm en doen daar thuis ik weet niet wat mee.
    Groet, Carel
  5. Jan:
    18 juli 2022
    Leuk, sta er van te kijken dat jullie zoveel connecties hebben daar. Jullie kunnen haast overal terecht. Zo lijkt het me veel leuker dan verblijven in hotels. Veel plezier nog.
  6. Carel Reuser:
    19 juli 2022
    Jan, Wij komen hier al 41 jaar, 15 juli waren we 39 jaar getrouwd, kwamen we achter.
    De kennissen waar we nu verblijven, hebben we in Hong Kong leren kennen op de club van spaanssprekenden (die gezelliger was dan de club van nederlandssprekenden). Groet, Carel
  7. Jan:
    19 juli 2022
    Grappig dat jullie nu verblijven bij mensen die je uit Hong Kong kent.
    The World is indeed your Oyster.

Zal straks wel wennen zijn in Bunnik !