Zondag 10 juli 2022

10 juli 2022 - San Ramón, Costa Rica

Wij zijn nog steeds in San Ramon en daar blijven we nog wel een week. De zaken in verband met het overlijden van de moeder van Andrea, mijn schoonmoeder dus, zijn inmiddels naar aller tevredenheid afgewikkeld. Het heeft allemaal wat tijd gekost, het hele gebeuren moest ook een beetje bezinken.

Het bevalt ons goed in San Ramon. Is een stad zoals vele in Costa Rica, ze lijken allemaal wel op elkaar. Nauwelijks of geen hoogbouw, rechthoekig stratenpatroon voor zover mogelijk, en steeds blokken van ongeveer 50 x 50 meter. Het is er veilig, schoon, rustig en de omgeving is, alhoewel flink geaccidenteerd, zeer geschikt voor stevige wandelingen en koffieteelt, alles is hier koffie. In de wijde omgeving wordt koffie geplant en geteeld en geplukt en verwerkt. Je vraagt je af hoe dat geplukt wordt op die steile hellingen. Je kunt er nauwelijks tegenop lopen, laat staan met een mand op je rug of voor je buik en dan nog plukken en in dat mandje doen dat tot 20-25 kg gaat wegen.

Een wandeling naar Balboa en verder door naar Berlín (ook weer zo'n naam als Atenas, Esparza, Grecia, Cartago, etc.) bracht ons wat hoger op de heuvels en bergen rondom San Ramon. Vanaf sommige plaatsen heb je dan een magnifiek uitzicht over aan de ene kant Caldera  en Puntarenas en aan de andere kant Alajuela. Ondanks dat het wat nevelig was, keek je wel 50-70 km ver weg. Overal vind je ook bordjes met "te koop", grondstukken wel of niet bebouwd. Uiteraard ga je dan eens kijken en opzoeken, wat dat dan mag kosten: grofweg 10% (grond) - 25% (huis) van min of meer vergelijkbare kavels en/of woningen in Nederland. Het is eigenlijk niet vergelijkbaar, Nederland is vlak en plat, en dat is Costa Rica bepaald niet. Bovendien zijn de huizen hier nogal simpeler gebouwd, uitsluitend bestand tegen de regen, niet de kou. En het vraagpatroon ligt nogal anders.

In San Ramon eens naar het lokale historische museum geweest. Musea hier zijn meestal educatieve instellingen, vooral voor scholieren en studenten. Je vindt er weinig originele artefacten. Vaak wel kopieën en replica's van de originelen. Die originelen liggen dan in de kluis van een groot museum of kluis van een bank ergens in de hoofdstad. Ook vaak veel kopieën van foto's en krantenartikelen. Maar al met al altijd instructief.

Zo kwamen op het idee van een tripje naar Bajo Matamoros waar een oude stenen brug zou zijn. Die hebben we gevonden, maar is moeilijk te bezichtigen. Deze brug zou deel uitmaken van het fameuze Camino de Mulas, de Ezelsweg, een soort Panamerican Highway avant la lettre. Er is een pad van Cartago (bij San José) naar Panamá en uiteindelijk, deels via zee, uitkomend in Portobelo, Colombia. Het pad is in 1601 door de Spanjaarden aangelegd, voor het grootste deel over bestaande paden die de Indigena's al lang gebruikten.

Groet uit San Ramon, Costa Rica,

Carel & Andrea

1. Bernard Reuser:
    10 juli 2022
    Wederom een heel boeiend verhaal. Met grote belangstelling gelezen en als steeds komen er dan vragen bij mij op. Costa Rica is vergeleken met de buurlanden (relatief) veilig. Heb jij /jullie daar een verklaring voor? Een sterke democratie? Een vriendelijke, vergevingsgezinde bevolking? Er is weinig te halen voor grote concerns? Boeiend om er van jullie iets meer over te vernemen, ervan uitgaande dat er oorzaken zijn?
  2. Carel Reuser:
    11 juli 2022
    Bernard, José Figueres Ferrer was een bijzondere, soort van verlichte rebel. Hij was er helemaal van overtuigd dat alleen een goed geregeld democratisch systeem de basis kon vormen voor een goed bestuur. Dus hij besteedde, eenmaal aan de macht door een coup d’ état, dat dus wel, alle aandacht aan de hervorming van het kiesstelsel en de bereikbaarheid van de stembussen. De staatsgreep was volgens hem noodzakelijk omdat de toenmalige president dmv fraude aan de macht wilde blijven. Wat wel klopte. Hij ging zelf weg toen hij 4 jaar later de verkiezingen verloor, kwam 4 jaar later weer terug als president, en veel later nog eens.
    Het kiesstelsel en bijbehorende organisatie behoort volgens een vriendin van ons die griffier was bij het parlement en ook een van de toezichthouders is bij verkiezingen (niet de advocate) tot een van de meest eerlijke in alle Amerikaanse landen. Zij schetste ons hoe dat werkt en ik kreeg inderdaad de indruk dat het heel eerlijk toegaat. Er is ook nooit discussie over de uitslag. Niet te vergelijken met bijv. USA. Het bevolkingsregister en het kiesregister is in Costa Rica één register. Dat het hier veiliger is dan in de buurlanden zoals vooral Nicaragua en El Salvador komt, denk ik, omdat men een vertrouwen heeft in de uitslag. Er is oppositie (corruptie ook) maar dat uit zich niet dmv opstand, gewapende rebellie of iets dergelijks. Het sociale vangnet is ook vrij redelijk georganiseerd. Er is een pensioensysteem, je klopt niet tevergeefs aan bij een ziekenhuis, er is armoede maar niet die rockbottom-armoede die je bijv. wel in Colombia, Ecuador, Perú en vooral Nicaragua ziet. Evengoed is er onlangs iemand vermoord om een mobiele telefoon, worden er auto’s gestolen, ingebroken, enz. Het is geen paradijs. Waar wel?
    Groet, Carel
  3. Carel Reuser:
    11 juli 2022
    Bernard, Daar komt nog bij dat deze Figueres, eenmaal aan de macht, het leger afschafte. Costa Rica rekent voor haar veiligheid op de USA, en ik denk dat ze daar redelijk goed aan doen. Dat creëert een afhankelijkheid, maar die zou er met een leger eveneens zijn. Kijk naar de omringende landen. In Panamá waar een leger was, greep USA ook in en zette de president in de bak, de notoire Noriega die vol in de drugshandel zat. Panamá heeft na deze ingreep het leger ook afgeschaft.
    In Costa Rica is dat dus in 1948 gedaan en het geld in onderwijs gestoken. Het land heeft een van de hoogste alfabetiseringsniveaus van de wereld. Ook dat draagt bij aan de veiligheid. Een minpuntje is wel dat de Rooms-Katholieke godsdienst officieel staatsgodsdienst is. Dat betekent dat bij allerlei officiële gelegenheden er al gauw een bisschop of aartsbisschop bij staat. Volgens de wet kan een priester geen president worden of andreszins hoge verkiesbare functie bekleden. Dat is dan wel weer een pluspuntje. Merkwaardig genoeg kan een dominee, sjamaan, mullah, rabbijn of dergelijke dat weer wel. Die worden namelijk niet echt erkend als "priester", zijnde niet RK. Costa Rica is daarmee een van de zeer weinige landen met een staatsgodsdienst. Overigens is er wel godsdienstvrijheid, uiteraard. Ook de president hoeft niet perse katholiek te zijn, maar is dat eigenlijk altijd wel.
    Groet,
  4. Bernard Reuser:
    13 juli 2022
    Dank, dank voor dit inkijkje in de geschiedenis van Costa Rica. Buitengewoon boeiend en interessant te lezen dat een visionair als José Figueres Ferrer zo bepalend was en is voor een heel land. En het getuigt van moed om een leger af te schaffen. Ik neem echter aan dat de openbare orde door de politie verzorgd wordt. Dat is dan nog wel een 'ding', maar kennelijk werkt dat goed in Costa Rica. Hopelijk is het ook op termijn goed om je veiligheid uit handen te geven aan de USA. Daar moeten dan niet te veel gekke dingen gebeuren. Vandaag weer gelezen dat Bolton actief was bij de idee om staatsgrepen te plegen. En hij zal zeker niet de enige zijn geweest, die zich daarmee in de USA bezighielden.
  5. Carel Reuser:
    14 juli 2022
    Be,rnard, Er is een behoorlijke politie, althans er zijn diverse korpsen: Transito voor het verkeer, OIJ voor opsporing strafbare delicten als overval, moord, diefstal etc.,Imigracion voor grensverkeer, GOA waarvan ik niet wat het betekent, de Fuerza Publica soort Rijkspolitie van vroeger, de PCD de drugspolitie, Guardacostas de kustwacht en zo zijn er nog meer. Op de website presenteren ze zich als una fuerza, één kracht. In totaal ongeveer 13.500 man politie op een bevolking van 5,1 ,miljoen. Dat is minder dan in Nederland.
    Wat betreft grote firma's, zoals bijv. UNILEVER of iets dergelijks, voor zover ik weet zijn die er niet. CR is hoofdzakelijk een agrarisch land. Er is wel industrie, op wat kleinere schaal. Geen "Global Companies". Toerisme is hier een buitengewoon belangrijke bron van inkomsten.
    Groet,
  6. Carel Reuser:
    15 juli 2022
    Bernard, dat Bolton (et al.) actief waren als couporganistoren in andere landen verbaast mij niets. De VS hebben dat altijd gedaan, een greep: De oprichting van de staat Panamá was in feite een staatsgreep tegen Colombia op beperkt gebied; meer recent de staatsgreep in Chili tegen Allende, de pogingen Ortega middels de contra's uit Nicaragua te krijgen, varkensbaai-incident in Cuba 1961, Grenada, Panamá toen Noriega daar de macht had, bemoeienissen met El Salvador, etc. Ook buiten VS in Iran, Irak, en verder in Afghanistan en nog verder oost in Vietnam en Korea. Was soms misschien wel een goede zet, maar over het algemeen zijn het toch stiekeme ingrepen.
    Groet