Zondag 24 oktober 2021

25 oktober 2021 - Pasto, Colombia

Momenteel verblijven wij in Pasto, de hoofdstad van de provincie Nariño. In de omgeving heb je een aantal prachtige lokaties, maar de stad zelf is niks. Volop verkeer, druk, géén typisch "Zocalo", plein in het midden van de stad met kerk, stadhuis, paleis van justitie, en nog zowat belangrijke gebouwen en middenop bij voorkeur een fontein met standbeeld van de lokale held, of anders alleen maar het beeld.

Gisteren (zaterdag 23/10) naar  het Laguna de la Cocha geweest op nagenoeg 2.700 m hoogte. Is een natuurlijk gevormd meer van 40 km2. Mooi stil water, 's ochtends dan, vergelijkbaar met het eerder bezochte Lago de Tominé waar ik geroeid heb. Dacht ik hier ook wel even te kunnen organiseren, jammer dan, geen watersportvereniging te bekennen. Wel een kanoverhuur die gesloten was. Ten noorden van het meer ligt het "Venetië van Colombia" dat dan eenvoudigweg "El Puerto" heet. Hier kun je dan een bootje huren om een rondtripje te maken over het meer. Hebben wij natuurlijk gedaan. Eigenlijk vaar je alleen maar om het eiland heen, alwaar je even kunt uitstappen om de lokale kerk van Maria van Lourdes te bezoeken of niet. Je kon er ook een wandeling maken, helaas nu niet vanwege de Corona. ooit is er een Zwitser met de naam Sulzer begonnen met een hotel dat er uitziet als een Zwitsers chalet, zo ongeveer. Vervolgens is er een toeristische trekpleister ontstaan, mede dankzij de betere bereikbaarheid, en hebben vele gelukzoekers er allemaal kleine chaletjes gebouwd met daarin een hostel, restaurant, souvenirwinkel, bootverhuur, privé vakantiehuis, etc.

Vandaag (zondag 24/10) naar Sandoná gegaan, aan de voet van de vulkaan Galeras gelegen, beroemd omdat ze daar de panamahoeden maken. Zoals iedereen weet heeft de naam panamahoed niks of in ieder geval heel weinig met Panamá te maken. De hoeden heten zo omdat het woord panama in de lokale taal "zacht" betekent. Ze voelen inderdaad heel zacht aan. Ook gaat het verhaal dat President Teddy Roosevelt in november 1906 de baggerwerkzaamheden aan het kanaal door Panamá bezocht en toen zo'n hoed opgezet kreeg. Vandaar de naam. Hoe dan ook, ze worden in dit dorp gemaakt en gedragen. Ik heb er geen gekocht want ik heb al een prachtige Costaricaanse hoed die volgens mij langer meegaat dan zo'n panamahoed.

Groet

Carel en Andrea.

1. Margreet:
    25 oktober 2021
    Geen roeiclub? Blijven daar en er een opstarten!
    Hoe koud is het warer? Diep en enorm groot dus 3 gr?
  2. Carel Reuser:
    25 oktober 2021
    Margreet, echt niet. En het water is altijd 12-14 C. Te koud en 80-90 m diep.
  3. Fred Tap:
    25 oktober 2021
    Klink goed en het ziet er allemaal verleidelijk uit. Afgelopen vrijdag tijdens onze fietstocht hebben we nog aan je gedacht. Oorzaak was het wilde weer. Harde wind. Het stuur moest echt heel goed vast gehouden worden. Op de rechte stukken misten we je wel.
    Blijf ons jaloers maken !!!!!
  4. Carel Reuser:
    25 oktober 2021
    Fred, fijn dat jullie niet alleen nog aan mij denken maar mij ook nog missen al is het om tegen de wind in voorop te fietsen, mijn geliefde bezigheid. Groet
  5. Agnes:
    26 oktober 2021
    Hoi, wederom gelezen en gezien. Opgemerkt dat jullie 26 augustus begonnen zijn met de Reislogger. . Al 2 maanden weg dus.
    Ga zo door liefs Agnes
  6. Carel Reuser: