Zondag 3 april 2022

4 april 2022 - Chitré, Panama

Afgelopen donderdag (31/3) zijn wij teruggekeerd in Panama City.

Wij hebben een heerlijke tijd doorgebracht in Nederland en hadden het geluk een prachtig appartement in Utrecht in bruikleen te krijgen van een kennis. Uiteraard hebben wij onze kleindochter Freija Mees bewonderd en de ouders Dirk en Lotte gecomplimenteerd.

Nu zetten wij onze reis weer voort. Wij hebben geen duidelijk plan, dat is het mooie van deze trip. We willen wel een tijdje in Panamá (land) blijven en dan langzaam door naar het noorden. Dat is te zeggen eigenlijk naar het westen. Panamá, het land, ligt namelijk als een slang van oost naar west. In het oosten grenst het aan Colombia (de fameuze en nagenoeg ondoordringbare Darien Gap) en in het westen aan Costa Rica. Het Panamakanaal loopt van namelijk van noord naar zuid. Het noorden is de havenstad Colon en is de entree vanuit de Atlantische Oceaan en in het zuiden ligt de haven Balboa, de entree vanuit de Stille Oceaan ofwel Pacific. Hier ligt ook Panama City. Het land heeft zijn ontstaan te danken aan het kanaal zelf. De Noord-Amerikanen groeven uiteindelijk het kanaal nadat de Fransen onder leiding van Ferdinand de Lesseps moesten opgeven. Het had niet veel gescheeld of er was helemaal geen Panamakanaal geweest, afgezien dan van de resten van het Franse debacle. De Amerikanen opteerden namelijk in eerste instantie voor een kanaal door Nicaragua. Een paar jaar geleden kwam die optie weer volop in het nieuws, de Chinezen zouden dat wel even fiksen. Er verscheen inderdaad een baggerzuiger aan de Atlantische kant die zo klein was dat het wel een paar eeuwen zou duren voor die het gedachte kanaal gegraven zou hebben. Sindsdien is er weinig meer van vernomen, ook de baggerzuiger lijkt verdwenen (althans op Google Earth). Wat wel gebeurde, was de onteigening van grond van Nicaraguaanse boeren en inheemse stammen door de regering van de kwalijke president Daniel Ortega.

Opvallend in Panamá is ook de verdeling van de bevolking, van de 4,5 miljoen in totaal wonen er 1,5 miljoen in Panama City, de rest is verdeeld over veel kleinere steden en dorpen en gehuchten. Oostelijk van het kanaal (richting Colombia dus) is het land zeer dun bevolkt en zijn er eigenlijk geen steden van enige omvang, westelijk verspreid diverse kleinere steden. Er is één belangrijke weg, de Panamerican Highway ofwel de Panamericana van west naar oost, dwars door Panama City, over het kanaal en die houdt dan op in Yaviza (zie ook mijn verhaal op 6 maart).

Wij zijn vandaag (3/4) uit Panama City vertrokken en aangekomen in Chitré, een stadje aan de Stille Oceaan waar we een week zullen blijven.

Groet,

Carel & Andrea

1. Adam:
    4 april 2022
    Ik ben inderdaad jaloers!!!
    Adam
  2. Carel Reuser:
    4 april 2022
    Adam, dat mag best. Wij vonden dat er nu een kans was om zoiets te doen, ondanks de COVID die ons wel parten speelt in het plan dat we niet hebben, hooguit in grove lijnen.
  3. Bernard Reuser:
    4 april 2022
    Zo net je laatste videootje afgedraaid. Je ziet er op een witte bank en zegt dat het voelt alsof je in een roeibootje zit. Die video had ik nog niet gezien en deed me qua beeld en tekst surrealistisch aan. Blij dat jullie genoten hebben van jullie bezoek aan NL. In Nijmegen en bijpraten met de broers. Gevolgd door neven en nichtensessies.
  4. Carel Reuser:
    4 april 2022
    Bernard, dat videootje was meer toeval, althans dat Andrea de camera draaide. Ik zag al gauw het bootjeseffect, zodoende.
    En het bezoek aan NL was heel gezellig inderdaad.
  5. Margreet:
    4 april 2022
    In de kou vertrokken naar nieuw avontuur te beginnen in Chitre’ in de zon!
    Wij net uit Prizy hele weg sneeuw na 4 weken lentezon! Even wennen en jammer net elkaar gemist in Bunnik. Wacht op volgende blog
  6. Carel Reuser:
    4 april 2022
    Margreet, toen wij in NL aan kwamen op 7 maart, werd het mooi weer, hoorden wij. Toen wij 31 maart weggingen ‘s ochtends, lag er sneeuw in Utrecht en voelde het koud aan. Al die tijd daartussen hebben wij prachtig weer gehad, alle dagen zon, voelde wel een beetje koud aan in de ochtend. Eind augustus zien we elkaar wel weer. Hier in Chitré kurkdroog en flink warm.