Zondag 3 oktober 2021, Leidens Ontzet

3 oktober 2021 - Dagua, Colombia

Hutspot met Klapstuk, Haring met Wittebrood.

Zo'n menu gaat ons hier niet lukken. Hutspot en klapstuk zou misschien nog welgaan, maar die haring kun je wel vergeten. Merkwaardig dat in Nederland de bevrijding van Leiden op 3 oktober 1574 nog steeds, lokaal weliswaar, gevierd wordt, terwijl nergens het vertrek van de Fransen, 1 februari 1815, herdacht wordt. Dit terwijl er toch zeker een 30.000 Nederlanders (van de bijna 60.000) in de diverse veldtochten gebleven zijn. Misschien dat die bezetting minder als zodanig gevoeld werd, terwijl Leiden nogal geleden heeft onder het Spaanse juk. Deze inleiding nu heeft helemaal niets te maken met de locatie waar we nu zijn. Mijn moeder was een Leidse en 3 oktober betekende dus hutspot met klapstuk (de haring liet ze achterwege, het wittebrood hadden we sowieso), zodoende.

Bijgaand wat foto's van de bungalow van Pablo en Barend, mooie plek. Het gehucht Km30 is wat minder, nogal luidruchtig, diverse bars en kantina's.

Met de auto (Ford 4wd pick up, heb je nodig hier) gingen we een eindje rijden en kwamen zodoende bij een nooit in gebruik genomen kerkje op een heuvel met daarachter een verlaten en deels overwoekerde villa met zwembad met struiken en bomen er in. Het verhaal gaat dat de villa gebouwd is door een bekende narcotraficante, een zekere Castillo, die voor zijn moeder op de heuvel een kerkje liet bouwen. Castillo werd gepakt en opgesloten, villa en kerk in verval. Zijn toch altijd mooie verhalen hier.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Fred Tap:
    4 oktober 2021
    Leuk die achtergrondverhalen erbij. Doet mij herinneren aan 2011. Wij hebben toen een vervallen, verlaten dorp bezocht niet ver van Volterra richting Cecina. Rondgewandeld en in vervallen kerk foto gemaakt van een Christusbeeld in een doodskist, Er sliepen ook zwervers. Zag er min of meer uit zoals jouw foto.
  2. Carel Reuser:
    5 oktober 2021
    Fred,
    altijd spannend die oude en verlaten zaken. Ik had de indruk dat dit allemaal al 20-30 jaar verlaten was, gezien de bomen en de struiken die overal rondom het huis en in het zwembad groeien. Zijn nu op ons gemak bij onze vrienden, beetje helpen met de kippen, pauwen, eenden, duiven, enz. Hebben een avifauna hier.
    Groet, Carel en Andrea
  3. Margreet:
    6 oktober 2021
    Alweer een mooi verhaal. Dacht dat een van de heren kapper was. Maar misschien een nieuw vak geleerd en al knippend de reis voort te zetten.???
  4. Carel Reuser:
    7 oktober 2021
    Margreet,
    dat klopt, één van de heren was kapper in De Bilt, de Colombiaan van de twee. Op een gure dag in Nederland besloten zij naar Colombia te emigreren alwaar zij nu wonen en waar wij een week of twee op bezoek zijn. Waarschijnlijk gaan wij volgende week weer verder en pak ik ook de verhaallijn weer op.
    Groet, Carel