10 september 2021, openbaar vervoer

11 september 2021 - Bogotá, Colombia

Het openbaar vervoer in Bogotá wordt door diverse partijen verzorgd: bussen en busjes, taxi's en ubers, er rijdt zelfs nog een weekendtrein naar het noorden, niet al te ver. Het meest opvallende zijn wel de Transmilenio bussen. Enorme gevaartes van 37 m lang, dubbelgeleed (dat betekent drie gedeeltes, zie foto), vergelijkbaar met de dubbelgelede bussen die in Utrecht rijden, dan nog 13 m langer. Deze kunnen tot 260 passagiers vervoeren, incl. staanplaatsen uiteraard. Voor de liefhebbers onder ons: ze zijn allemaal van Zweeds fabrikaat: VOLVO B340M of SCANIA VABIS F360HA. Het mooie is dat ze op gas rijden, geen stinkende zwarte walm blazende roetmoppen, maar redelijk schone comfortabele bussen die overigens behoorlijk lawaaiig zijn. dat komt vermoedelijk door de nogal kleine motor van 250 kW (1) (ter vergelijking ons BMWtje  1 serie heeft een vermogen van 125 kW, de helft,  en is toch véél kleiner). Deze motor moet dus aardig toeren draaien om het geheel op gang te krijgen en te houden. De gelede Transmilenios rijden op eigen banen waarop geen ander verkeer mag rijden, ook geen taxi's, hooguit spoedverkeer van ambulances, politie en brandweer alhoewel dat niet altijd even handig is. Er is een afscheiding met het overige weggedeelte en er is wel eens een opstopping van bussen. Wij zijn nogal van het OV dus gaan graag met die bus. een ritje kost 2500 Peso, ofwel € 0,625, onafhankelijk van de afstand. De "stations" lijken op metrostations, instap is op ongeveer 0.8 m, kan eigenlijk alleen van een verhoogd platform. De bussen stoppen dan ook alleen maar bij zo'n station. Het dienstrooster is wel een dingetje, niet eenvoudig te ontcijferen en niet altijd even duidelijk van opzet. Ook stoppen de bussen niet bij iedere halte, sommige slaan er een aantal over, moet je even weten. Maar al met al een prima vorm van openbaar vervoer, vooral dankzij de exclusieve busbanen.

(1): 15/9/2021, In de oorspronkelijke versie van dit verhaal werd 170 kW opgegeven, dat blijkt bij nader inzien 250 kW te zijn, voor de dieselversie. Of dat bij gas ook 250 kW is, weet ik (nog) niet.

1. Herman:
    11 september 2021
    Mooi verhaaltje en video.
    Was het niet zo dat een dochter van tt Emmy getrouwd was of is geweest met een (toen belangrijke) Colombiaan of dat ze daar woonde?
    Ik weet het niet meer en kan het aan Moeder niet vragen.
  2. Carel Reuser:
    11 september 2021
    Herman, dat zou je kunnen nakijken in het Noordman-genealogieboek. Vermoedelijk staat daar de naam van deze Colombiaan in.
  3. Iris:
    11 september 2021
    Intrigerende film en mooie architectuur foto’s... ik geniet op afstand mee. Ziet er prachtig uit allemaal. Op Koos kom ik nog terug. Hartelijks en groet Iris
  4. Anne:
    12 september 2021
    Die bus. Op zijn eigen baan. Is dus gewoon een tram op luchtbanden.
  5. Carel Reuser:
    12 september 2021
    Klopt, niet afhankelijk van rails en bovenleiding.
  6. Carel Reuser:
    12 september 2021
    In Mexico City hebben ze een metro op luchtbanden, echter wel met zijleiding voor voeding en begeleiding met zijwielen voor de besturing. Is meer een trein op luchtbanden. Kan niet de openbare weg op. De Bogota bus wel