12 september 2021 Roeien op Lago Tominé

13 september 2021 - Bogotá, Colombia

Het is inmiddels alweer 13 september maar gisteren was ik helemaal kapot, de hoogte speelde parten.

Als afgesproken werd ik om 7 uur opgehaald door Laura Robledo, lid van de Bogota Rowing Club (BRC). Er werd nog een zwager opgehaald en ook nog ontbeten ergens onderweg dus om een uur of 9 kwamen wij op de club. Nog onduidelijk was wie er allemaal zouden komen, uiteindelijk waren we met z'n achten. Stuurman ontbreekt, dacht ik nog. Maar op zo'n meer is dat helemaal geen probleem bleek al gauw, wij gingen zonder stuur in de acht, er was verder geen boot of niks te bekennen. Je vaart maar een eind weg, alle kanten kun je op, behalve de kant in. Als gastroeier mocht ik op slag, voor mij de makkelijkste positie, de overige 7 moeten mij dan volgen. Omdat ik ook bij de stuurtouwtjes kon, die strak stonden, deed ik dat er ook maar een beetje bij. En aldus gingen wij over het meer Tominé, in de verste verte geen verstoring, alles doodstil, alleen het regelmatige geplens van de bladen, het gespetter van de regen helaas en de commando's van de nummer 7, de meer ervarene in de boot. Na een uur begon ik wel te merken dat 2600 m hoogte toch wat anders is dan het Merwedekanaal in Utrecht op 0 m ofwel zeeniveau. Ik kwam aardig lucht tekort. We gingen nog een goede 3 kwartier door, ik liet mij niet kennen, en toen besloot de 7 dat het wel genoeg was. Toch heerlijk geroeid en allen waren zeer tevreden, ze hadden tot vandaag nog maar een paar keer in de acht geroeid.

De BRC heeft maar net 40 leden waarvan er zo'n 20 actief zijn. Mijn gastvrouw, Laura en zwager, wisten eigenlijk niet of de club aangesloten was bij de Colombiaanse Roeibond, als die al zou bestaan. BRC claimde ooit de eerste club in Colombia te willen zijn. 2 Leden deden ooit mee aan een wedstrijd in Paraguay, op persoonlijke titel. Verder wordt er eigenlijk alleen maar geroeid op het meer Tominé, meestal 1 x per week, op zondag dus.

Jammer dat ik niet in de gelegenheid was om een fotootje te maken, die houden jullie dus nog tegoed, volgende week weer.

Groet uit Bogotá

1. Margreet:
    13 september 2021
    Heerlijk op het water. Wij zitten nu in de buurt van Limoges aan een bijna privemeer van het hotel zeer warm nog en stil. Lijkt wel UK hier zelfs eigenaar dit hotel! Succes met je prestaties en heb je zuurstofsaturatie meter bij je ????
  2. Carel Reuser:
    13 september 2021
    Margreet, zo’n meter heb ik niet. Ik ga op mijn gevoel af. Moe is moe, kapot is kapot. Ik heb ontdekt in al de jaren dat ik iets of wat aan sport doe, je lichaam je op tijd waarschuwt als je gemiddeld gezond bent. Daar ga ik maar van uit. Hoogte is een dingetje, wen je ook aan hoop ik. Veel plezier in of bij Limoges. Groet
  3. Thomas R.:
    Mooi verhaal Carel!
  4. Carel Reuser:
    13 september 2021
    Toom, goed van je te horen.