20210909 Architectuur

9 september 2021 - Bogotá, Colombia

Woensdag  8 september 2021

Als zoon van een architect, met een zoon die architect is en nog een neef die ook architect is, heb ik een ingeboren belangstelling voor architectuur. Andrea zelfs zo mogelijk nog meer. En zo togen wij vandaag langs 3 vrij grote projecten van German Samper Gnecco (1924-2019), Colombiaans architect.

In de stad, het oude centrum, staan 3 indrukwekkende gebouwen van hem: het "Museo del Oro" (goudmuseum), de "Biblioteca Luis Ángel Arango" en het kantoorgebouw "Edificio Avianca". In een buitenwijk is er dan nog een enorme woonwijk, soort Vinex wijk avant la lettre. Het Museo del Oro en de Biblioteca lijken enigszins op elkaar, gelijksoortige stijl. Enorme vrij hangende eerste verdiepingen met grote raampartijen en ook weer grote vlakken louter gevelsteen. Het Avianca gebouw dateert uit 1969 en is duidelijk het voorbeeld geweest van de Twin Towers (die van 9/11) in New York.

Het Museo hebben we al een keer kunnen bezoeken, indrukwekkend van binnen evenals van buiten. De Biblioteca was niet toegankelijk, hetgeen jammer is. Op internet kun je echter betere foto's vinden dan dat ik ze kan maken. Evengoed doe ik er een enkel prentje bij. Het Avianca gebouw is ook al niet toegankelijk en het is moeilijk te fotograferen bovendien. Alweer op internet staan echt goede foto's. zie https://www.germansamper.com. Is wel in het Spaans maar het gaat om de foto's en misschien is het mogelijk een vertaaltoets in te drukken.

Met de Transmilenio-bus (een dubbelgelede bus van zo'n 30 meter lang, schrijf ik nog eens een apart verhaaltje over) gingen wij vervolgens naar de wijk "Colsubsidio" in het noordwesten van Bogota, zo'n goed uur bussen. Alles van rode baksteen, de wijk komt op mij een beetje "communistisch" over. Interessante opzet met centraal een aantal algemene functies zoals winkelcentrum en sportfaciliteit en dergelijke. Opvallend de hier en daar uitstekende gevelelementen.

Al met al een mooie dagbesteding geweest.

1. Herman:
    9 september 2021
    Volg met belangstelling hetgeen je schrijft over allerlei.
    Vandaag trof me de einddatum van Gnecco; 2029.
    Eutanasie of paliatieve sedatie?
    Jullie foto’s zijn superb zoals een goede Skoda!
    Heb je de indruk dat er constructief goed gebouwd wordt?
    Mijn mening blijft dat een gebouw van buiten vaak makkelijk mooi is dan intern disfunctioneel!
    We blijven je volgen. Groet. H.
  2. Carel Reuser:
    9 september 2021
    Herman, ik zal de nummering aanpassen. Dank voor opmerking
  3. Dirk:
    15 september 2021
    Heel erg mooi! Toch wel benieuwd naar German Samper geworden.