19 september, roeitraining op Tominé

19 september 2021 - Bogotá, Colombia

Reeds om 05:15 ging de wekker, godsakke. Minuscuul ontbijtje en om 05:55 de deur uit naar het busstation "Universidades". Busje komt zo.... en jawel op tijd naar "Calle 26" overstappen en ander busje naar "Héroes" alwaar Laura Robledo mij reeds opwachtte. Om 08:30 op de club "Muña" en we konden zo in de dubbeltwee (2 roeiers ieder met 2 riemen, zonder stuurman, afkorting 2x) stappen, die kwam er net aan met 2 vroege vogels. Water zo glad als een spiegel, zonnetje op je bol, hoedje op en weg waren we. Ongeveer 3 kwartier in die 2x en vervolgens met  Luiz, Laura en Ivan nog in de vierzonder (4 roeiers ieder met 1 riem zonder stuurman, afkorting 4-). Dat viel niet mee, is toch een geavanceerd nummer en daarvoor moet je ook een beetje op elkaar ingespeeld zijn en ook wat ervaring hebben. Evengoed lekker een uurtje geroeid met toch nog een regenbuitje, alles kletsnat. Koffie en douche en weer terug: auto, busje, busje, stukje lopen, thuis. Om 14:00 uur in hotel. Ben je toch even 8 uurtjes mee bezig met zo'n training maar de moeite waard.

Groet

1. Margreet:
    20 september 2021
    Tijdens busrit zie je ook nog wat of je doet je ogen dicht. Ja ook afstanden groter dan gewend.
    Wij komen net uit Limoges ook even 400 km. naar het westen!! Je went eraan
  2. Carel Reuser:
    20 september 2021
    Zeker, als in een vliegtuig: "Sit & Go" zeg ik altijd maar.
    Groet
  3. Bernard Reuser:
    Carel en Andrea,
    Heerlijk om jullie verhalen te lezen. Minuscuul ontbijtje is een boterhammetje? Of moet ik dan aan iets heel anders denken? Op 2600 meter roeien moet extra vermoeiend zijn. Zeker als je nog niet lang op die hoogte leeft. Gaan jullie nog naar de Cocoravallei? Ik las ergens dat daar de nationale boom, de 'waspalm' voorkomt. Ziet er heel apart uit.
  4. Carel Reuser:
    20 september 2021
    Bernard, het minuscuul ontbijtje bestond uit 2 plakjes cake en 2 glaasjes melk. Onderweg nog een sandwich met cappuccino gescoord bij een benzinestation, gelukkig. Anders had ik het niet getrokken. Sporten op 2600 m vraagt inderdaad om een iets andere conditie, goed voor de luchtwegen. De Cocora vallei staat niet op het programma, ligt hier 300 km vandaan en wij hebben al geboekt voor de trip naar Cali op 30 september. Maar wij zijn hier nog niet weg. Groet
  5. Bernard Reuser:
    23 september 2021
    Carel,
    Eigenlijk wilde ik weten ( vandaar mijn vraag) of ze in Bogota ook boterhammen kennen? Boter en verschillende soorten beleg? Ofwel een meer algemene vraag. Hoe ziet het eetpatroon daar en mogelijk in heel Zuid - Amerika eruit? Is het veel groenten en fruit, vlees, vis of vega? Yoghurt en cruesli? En twee of een keer warm eten?
  6. Bernard Reuser:
    23 september 2021
    Carel, Nog een klein berichtje. Vandaag was ik bij neef Patrick. Je reisblog he ik aan hem doorgegeven. Dat riep de vraag bij mij op of je er bezwaar tegen hebt dat ik dat doe. Reden: je verhalen zijn leuk en m.i. ook voor anderen die je kennen leuk om te lezen.
    Ik lees wel of je er geen bezwaar tegen hebt. Bernard
  7. Carel Reuser:
    24 september 2021
    Bernard, In Bogota, zeg Zuid-Amerika, kennen ze wel degelijk "boterhammen", die al gauw "sanduich" oftewel "sandwich" worden genoemd. Meestal wat rijkelijker belegd met kaas en fruit dan in NL. De typische Nederlandse boterham met pindakaas, appelstroop of chocolade hagelslag is wel héél erg Nederlands. Warm eten is praktisch altijd tussen de middag: soep, vlees/vis, groente, salade, aardappelen, rijst en pasta, vaak allemaal tegelijk, 's avonds eventueel die "sanduich" of iets wat nog over is van tussen de middag. Vlees en/of vis vormen een belangrijk bestanddeel van de maaltijd, nog steeds. Hier en daar zijn er al vegetarische restaurants en is er vegetarisch voedsel oftewel vleesvervanger te koop. Yoghurt en cruesli, havermout en rijstepap, vooral de laatste volop verkrijgbaar. Rijstepap wordt zelfs op straat verkocht, in bekertjes.
    Anderen opmerkzaam maken op de blog is geen bezwaar.