Donderdag 2 december 2021, Riobamba

2 december 2021 - Riobamba, Ecuador

Zondagmorgen 28 november werden wij om 06:05 uur wakker geschud door het hotel zelf, ofwel een aardbeving. In een mum van tijd stonden alle gasten op de omloop. Dit is ook weer zo'n oud huis met een niet overdekte binnenplaats en een overdekte omloop er om heen waar de diverse kamers op uitkomen. Het duurde niet lang, hooguit een halve minuut maar het was wel even schrikken. Het hele huis beefde, kraakte en piepte. En toen was het weer voorbij. Later bleek dat het epicentrum in de Amazonas van Peru lag op zo'n 75 km afstand van Riobamba en dat de beving een sterkte had van 7,5 op de schaal van Richter. Dat is niet niks. In Peru hebben zo'n 900 personen schade geleden en 75 huizen totaal verwoest. Hier in de stad verder niet veel van gemerkt, bij 2 huizen stond er een generator te draaien, kennelijk de elektriciteit uitgevallen.

De laatste dagen veel lange wandelingen gemaakt vanuit diverse plaatsen rondom de vulkanen Chimborazo en El Altar.

Maandag 29 november. Urbina en omgeving. Ter hoogte van Urbina uit de bus gestapt en een flinke wandeling gemaakt naar het treinstation en de berg op richting Chimborazo. Net als in Quito is de lijn "voorlopig" opgeheven, ook het toeristische gedeelte. Het stationnetje ligt er eenzaam en verlaten bij, het naastgelegen "Museo del Hielo" (IJsmuseum) is gesloten, het tegenover het station gelegen hostal heeft geen gasten, is wel open. In de wijde omgeving weiden met koeien, melkinrichtingen en kaasmakerijen.

Woensdag 1 december. El Altar. De wandeling naar El Altar was prachtig. Een OV-bus brengt ons naar Verdepamba. Dan lopen naar Bocatoma, zo'n 7 km met adembenemend uitzicht. Het gedeelte vanaf Bocatoma echt bergop was helaas  niet te doen. Een modderpad waar je alleen met rubber laarzen voortgang kunt maken. Iedere stap zak je tot je enkels of dieper weg in de kletsnatte blubber en je glijdt steeds weg. Koeien en paarden lopen daar probleemloos omhoog, evenals hun begeleiders met laarzen aan. Bovendien had ik de indruk dat die mannen dat al vaker gedaan hadden, in een straf tempo kwamen er een aantal ons voorbij. Na een half uur en doorweekte gimpen gaven we de moed op en keerden we terug naar Bocatoma waar we een heerlijke kop koffie kregen.

Donderdag 2 december. Wij gaan er van uit, gezien de berichten die hier en daar bevestigd worden, helaas niet door consulaten etc., dat de grens over land van Ecuador naar Peru per 1 december open is gegaan. Morgen gaan wij naar Huasquillas per bus en vandaar naar Tumbes in Peru deels per taxi enz. De grens crossen we dan lopend met het koffertje aan de hand. Er zijn (nog) geen doorgaande bussen.

Groeten uit Riobamba, Ecuador,

Carel & Andrea

PS ik probeer wat foto's te plaatsen maar het internet is zo traag en valt zo vaak weg dat ik wacht tot ik een betere verbinding heb. Met excuses

CR

1. Herman:
    3 december 2021
    Flinke trip in het vooruitzicht. Van Huaquillas naar Tumbes daarentegen is een peuleschil of eitje. Succes.
  2. Carel Reuser:
    5 december 2021
    Herman, dat is ons in één dag gelukt, naar Huaquillas. Maar vervolgens was de grens toch gesloten voor alle verkeer ondanks aankondigingen in dagbladen, op het nieuws en zelfs in de Staatscourant. Dit vanwege het nieuwe virus.
    Pech dus en vandaag, 4 dec., alweer terug in Cuenca
    Groet, Carel
  3. Margreet:
    3 december 2021
    Voor eind december gaat het zeker lukken de grens te passeren!
  4. Carel Reuser:
    5 december 2021
    Margreet, we zullen moeten vliegen, er zit niks anders op.
    Groet, Carel
  5. Bernard Reuser:
    5 december 2021
    Wat een pech. Houdt dat in dat jullie weer helemaal terug moeten naar Quito en vervolgens naar de hoofdstad van Peru moeten vliegen. Op de kaart zag ik dat Tumbes wel een vliegveld heeft , maar dat zal wel klein zijn. Net zoiets als bij ons het vliegveld Groningen of Maastricht. Meestal kom je daar alleen met een binnenlandse vlucht. In elk geval las ik dat Tumbes een stad is waar veel gedoe over is geweest tussen Peru en Ecuador. Gedoe , dat pas vlak voor de eeuwwisseling is opgelost.
  6. Carel Reuser:
    6 december 2021
    Bernard, wij zijn inderdaad weer naar Quito gegaan, vandaag. Gaan ons morgen eens bezinnen op vervolg. Willen wel erg graag naar Perú.
    Groetjes,
    Carel