Vrijdag 26 november 2021 Riobamba

26 november 2021 - Riobamba, Ecuador

Afgelopen maandag 22 november naar Riobamba gereisd. Als verwacht een spectaculaire tocht tot op bijna 3500 m hoogte over de Panam. Highway. Riobamba ligt alweer wat noordelijker dan Cuenca. Wij verwachten namelijk dat een tocht over de weg naar Peru nu nog onmogelijk is, evenals over zee. Dan wordt het vliegen en dat gaat het beste vanaf Quito. Als we dat inderdaad gaan doen. Kan ook zijn dat we teruggaan naar Colombia 🇨🇴 en daar betere tijden afwachten. Op het nieuws was er een bericht dat de presidenten van Ecuador 🇪🇨 , Peru 🇵🇪 en Colombia 🇨🇴 elkaar de hand geschud (of gebokst) hebben en dat per 1 december ‘21 de landsgrenzen weer open zouden gaan. Wachten wij af, misschien hier in Riobamba. De stad Riobamba is niet veel bijzonders, maar vlakbij heb je de hoogste vulkanen van de Andes. Niet dat wij daar een kijkje in gaan nemen, maar een tocht omhoog voor zover mogelijk voor de ongeoefende, bejaarde, slecht uitgeruste en onwetende Hollander en de niet zo bejaarde Tica moet toch mogelijk zijn. En inderdaad, kwamen we op de Cotopaxi tot 4864 m, hier, op de Chimborazo, haalden we met enige moeite 5100 m. Dat viel niet mee maar was te doen. De vulkaantop zelf is 6263 m hoog en alleen met behulp van touwen en overige uitrusting te beklimmen. Niks voor ons. De Ecuadorianen zijn erg trots op die hoogte want het is de plek die het verst van het middelpunt van de aarde af ligt vanwege de afgeplatte aarde ter hoogte van de polen en dus de dikkere aardkorst ter hoogte van de evenaar. Scheelt een paar kilometer. En daarmee op bepaalde dagen dus ook het dichtst bij de zon 🌞. Hoe dan ook, wij hebben een mooie wandeling gemaakt en hopen de komende dagen nog een paar stevige wandelingen in de buurt te kunnen maken.

Vandaag 25 november hebben we ook even een Pfizer-booster gehaald. Dat gaat hier vrij probleemloos.  Je gaat naar een centrale prikpost, laat je gele boekje en paspoort zien en al gauw ben je aan de beurt en krijg je je prik met plakker voor in het vaccinatieboekje. Had je Pfizer, krijg je Pfizer; had je Sinovac, krijg je Sinovac, enz. Voor Peru hebben we dat nodig, want die vragen om een eerste en tweede prik. De booster was in feite de tweede gedocumenteerde, en daar gaat het hier om.
En daar zijn we vandaag goed beroerd van, hoofdpijn, spierpijn, lusteloos en moedeloos. Wordt dus een rustdag vandaag.

Groeten uit Riobamba, Ecuador

Carel & Andrea

1. Bernard Reuser:
    26 november 2021
    Bedankt . Pittige tochten in het hooggebergte van de Andes. Ik kan me voorstellen dat je op 5100 meter bekaf bent. De lucht is daar ook een stuk ijler. Jullie kunnen er gelukkig blij bij kijken. Goed om een booster te halen. Frappant dat het daar zo gemakkelijk gaat. Dat je ook zelf kunt kiezen. Kom daar in Nl maar eens om. Of laten de Ecuadorianen zich veel minder graag prikken en hebben ze veel voorraad. Het prikbeleid en alles war ermee samenhangt is één groot geheim en geeft veel onduidelijkheid. Zeker hier in NL. Maar.... in Nl had je corona, twee keer een prik en nu een booster en toch ziek misselijk etc? . En Andrea hetzelfde? Maar dan zonder die corona indertijd? Ofwel jullie avonturen houden ons, nu het weer volop thuiszitten is geblazen ivm Corona volop bezig en aan de stoel gekluisterd.
  2. Carel Reuser:
    26 november 2021
    Bernard, het is niet zo dat je kunt kiezen welk vaccin je wilt. Was je eerder met Pfizer behandeld, dan krijg je de tweede en evt. derde keer ook Pfizer. Ze hadden bij dat centrum al die verschillende soorten op voorraad. Omdat wij allebei Corona gehad hebben, was ons eerste prikje in Nederland gelijk de tweede. Wij hebben ons hier dus als het ware voor een derde keer laten vaccineren, terwijl het volgens de data in het boekje een tweede keer was. Voor entree in Chili heb je twee vaccins nodig.Peru heeft ook allerlei vragen. Dus in feite hebben we een booster gehaald, terwijl het gedocumenteerd een tweede vaccinatie betreft.
  3. Agnes:
    27 november 2021
    Ik had even een paar dagen niet gelezen noch gekeken. Volop tekst en foto’s en reacties. Dank hiervoor! Je bent veel aan het schrijven Carel!
    Groetjes voor jullie 2 . Jullie hebben het volgens mij echt naar jullie zin. Totnutoe zeer geslaagd lijkt. Fijn!
  4. Carel Reuser:
    27 november 2021
    Agnes, wij amuseren ons best hier. Zijn nu in Riobamba en proberen wat flinke wandelingen in de buurt van het hooggebergte te maken. Maar dan gewoon, OV-busje pakken naar dorpje, uitstappen, wandeling maken en weer terug.
  5. Herman:
    27 november 2021
    Indertijd, - waar blijft de tijd - in 2001, hebben Maarten (onze zoon en nu al weer 41) en ik vanuit San Pedro de Atacama met een aantal andere mensen een plateau bezocht waar een aantal geisers onverwachte spuitmomenten hadden.
    Toen we op 4300 meter uit het busje stapten moest ik me enige momenten aan het busje goed vasthouden om niet om te vallen. Het voelde even echt niet lekker. Dat gevoel heb ik naderhand nog een keer gehad in een skilift die snel naar 3300 meter ging.
    Groet. Herman.
  6. Carel Reuser:
    28 november 2021
    Herman, dat gevoel ken ik. Een paar jaar geleden overkwam mij hetzelfde toen wij in Colombia op vakantie waren en wij in korte tijd na aankomst naar vrij grote hoogte reden per busje als altijd. Even dacht ik aan een hartkwaal, maar het was de hoogte. Wij zijn inmiddels aardig gewend en al sinds begin september op 2600 m. Kennelijk helpt dat.