Zaterdag 1 januari 2022

1 januari 2022 - Cusco, Peru

Wij hopen dat iedereen het Oude Jaar goed heeft kunnen uitluiden en het Nieuwe Jaar goed begonnen is. Vuurwerk was verboden, COVID hield je binnen, dus het klassieke 'Gelukkig-Nieuwjaar-Wensen' op straat bij buren en kennissen zal tegengevallen zijn. Hier in Cusco was het op straat tot 11 uur 's avonds ongelooflijk druk. Daarna ging een soort avondklok in, café's moesten om 11 uur dicht, evenals de winkels. Vele winkels waren nog tot 11 uur open. Ik heb zelf nog even een nieuw winterjack gekocht. Mooi gebruik om op oudjaarsavond een oude jas voorgoed uit te doen en op Nieuwjaarsdag met een nieuwe het nieuwe jaar te beginnen. In Cusco was het Plaza de Armas, het grote plein midden in Cusco, het centrum, het hart van de stad vanaf 9 uur 's avonds leeg, afgezet, hek er om heen, niemand er op alleen agenten, ivm COViD, ter bescherming van jezelf. Een eindje verderop was het een drukte van jewelste, dus wat nou de grote zin van deze afzetting was??? Ik heb daar 2 foto's van kunnen maken. Vuurwerk is niet zo'n ding hier, je hoort het wel maar weinig. Wij lagen om 00.00 uur al op een half oor.

Sinds dinsdag (28/12) zijn wij dus in Cusco. Afgelopen maandag (27/12) namen wij een dubbeldekker sleepercoach van Lima naar Cusco die daar 24 uur voor nodig had. Een flinke zit mag ik wel zeggen. En dat "sleepercoach" viel ook tegen. Is als een lange vliegreis in economyclass: sit & go. Alleen heb ik nog nooit een vleigreis van 24 uur aan een stuk meegemaakt. Die bus stopt wel af en toe, maar altijd veel te kort. Heeft ook een toilet aan boord maar na een uur of tien heb je dat ook wel gezien. Het wordt niet schoongemaakt of anderszins bijgehouden vanwege COViD, er wordt ook geen lunch of dergelijke verstrekt vanwege COViD, je krijgt nog geen flesje water vanwege COViD, terwijl dat allemaal wel voorgeschoteld wordt. Goede raad: neem vooral een rol toiletpapier mee voor onderweg, want op de stopplaatsen is dat niet of nauwelijks voorhanden en een flinke fles water. Hadden wij gelukkig bij de hand.

Cusco is wel een prachtige stad, althans het historische centrum. Voordat Francisco Pizarro de stad veroverde en plunderde vanaf 15 november 1533 was het de keizerlijke of koninklijke hoofdstad van de Inca's . De Spanjaarden maakten korte metten met de Inca's dankzij hun meer geavanceerde bewapening en vooral dankzij de ziektes die ze meebrachten. (Momenteel lees ik een boek: "1493" van Charles C. Mann [uitgever http://www.rainbow.nl of http://www.nieuwamsterdam.nl] waarin gesteld wordt dat 90% van de oorspronkelijke bevolking stierf door besmettelijke ziektes als mazelen, rode hond, pokken, enz.)

De paleizen van de Incakoningen werden gesloopt en op de fundamenten bouwden de Spanjaarden kerken en kloosters, bisschoppelijke verblijven, universiteiten en andere kerkelijke instellingen. De paleizen en woningen die ze bouwden zijn wel plaatjes met prachtige balkons en erkers  en zonovergoten binnenplaatsen, hoe kwalijk de voorgeschiedenis ook is. Veel van de grote herenhuizen, mansions en paleizen zijn de laatste jaren omgebouwd tot hostal, hospedaje, hotel, bed & breakfast, airbnb, enz. Sommige zijn nog in verval of onbewoond en meestal is dat dan een kwestie van erfopvolging en dus eigendom.

Cusco leeft voornamelijk van het toerisme en dat heeft ongelooflijke klappen gehad door de coronacrisis. Het krabbelt nu weer wat overeind maar is nog lang niet op het oude niveau. De grotere hotelketens als Marriot, Sonesta en Hilton overleven wel, maar de kleinere en de hostals hebben meestal al het personeel moeten ontslaan, sommige zijn gesloten. Eigenaren staan zelf dag en nacht paraat in de keuken, bij de receptie, in de kamerservice, enz.

Op straat, als in Bogotá en Lima en eigenlijk alle steden hier, volop straatverkoop van mutsen, groente, snoepgoed, veters, gereedschap, noem het op en je koopt het op straat. Ook overal markten met overvolle kramen met artesania's. En dan ook nog de gewone bedelaars die niets anders te bieden hebben dan hun armzalige aanwezigheid. Bij navraag zegt iedereen dat het wel gaat, en dat er vooruitgang is. Terugkeren op het oude niveau lijkt mij twijfelachtig maar is misschien ook beter van niet. Ik heb sterk de indruk dat het allemaal al een beetje te veel was. Moet natuurlijk nu wel even op mijn woorden letten, uiteindelijk zijn wij hier ook de toerist.

Ik vermoed dat de verspreiding van de omikronvariant met angst en beven gevolgd wordt. Op dit moment is er nog nauwelijks enige besmetting waargenomen in Perú en omliggende landen. Dat kan snel veranderen is gebleken in Europa. De grenzen over land houdt men voorlopig nog gesloten wat pech is voor ons. Wij zouden zo graag per bus doorreizen naar Chili en/of Bolivia. Voorlopig zijn we nog wel even in Perú en nu dus in Cusco.

Momenteel oriënteren wij ons op een aantal mooie toers in de omgeving. Op iedere straathoek en daartussenin zit wel een toeroperator die allemaal min of meer dezelfde toer aanbieden met als hoofdbestemming uiteraard Machu Picchu. Daar zullen wij zo goed als zeker ook wel heengaan, maar je kunt dat op allerlei mogelijke manieren combineren met andere bestemmingen. Gisteren vertrok er zowaar een trein vanaf station Wanchak, Cusco, super de luxe Belmond Andean Line, met bestemming Arequipa en Titica. Toer van enkele dagen, met alles inbegrepen, USD 2.120,00 pp. Dat vinden wij toch iets te gortig.

Groet vanuit zeer zonnig Cusco (maar dat gaat binnenkort veranderen, zegt men)

Carel & Andrea

1. Pieter Kwantes:
    1 januari 2022
    Sorry Carel, onze kerk stond in Arequipa en niet in Cusco. Dus in Arequipa als nog omhoog.
  2. Carel Reuser:
    1 januari 2022
    Pieter, geeft niet, er zijn hier genoeg kerken.
  3. Pieter Kwantes:
    1 januari 2022
    o ja in 2017 was een retourtje Cusco naar Machu Picchu $ 73. ik ben benieuwt wat het nu kost. Trein is zeer de moeite waard.
  4. Carel Reuser:
    1 januari 2022
    Pieter, aanmerkelijk meer, maar bovendien gaat die trein niet meer van Cusco, maar van Ollotambo en die kost 52 usd enkele reis. Van Cusco schijnt te kunnen voor iets van usd 92 enkele reis. De spoorwegen zijn niet van de staat maar geprivatiseerd, perurail.com heet dat nu. Misschien toen ook al.
  5. Jeroen:
    Carel,

Over oorspronkele bevolking en ziektes staat ook wat in het boek van Yuval Harari, Sapiens: A brief historie of human kind. Gaat over veel meer, maar aanrader. Heel relativerend, kijkend naar t grote plaatje van de mens tot nu. Ook als luisterboek of digitaal boek. Ga nu je verhalen nog ff verder lezen;)
  6. Carel Reuser:
    2 januari 2022
    Jeroen, ik heb zijn boek Homo Deus. Sapiens moet ik nog kopen. Er is er nog een, soort trilogie. Groet
  7. Margreet:
    2 januari 2022
    Zou toch maar een tripje boeken naar MP en het Tca meer. Weet van de kinderen dat het de moeite waard is tenminste met kleine groep.
    Je gaat er niet zomaar weer heen, dus kijk uit naar volgende blog. Carolien leest mee!
  8. Carel Reuser:
    3 januari 2022
    Margreet, het is zeker onze bedoeling naar Machu Picchu en het Titicacameer te gaan, alleen niet met die super de luxe Belmond Andean trein die overigens per 1 januari niet meer rijdt vanwege de start van het regenseizoen. En alsof de duivel of de Heer er mee speelt, gisteren begon het ‘s middags flink te onweren, te hagelen en te regenen. Eerste serieuze regen die wij überhaupt hebben gezien en gevoeld in Perú.
  9. Anne:
    6 januari 2022
    Ik heb wel eens begrepen dat er daar de hoogste/steilste/spectaculairste treinverbinding in de werled is. Naar dat Titicaca meer. Een trein die moet "steken" omdat hij niet door een haarspeld bocht kan. Als die trein daar inderdaad is, zou ik die niet willen missen.
  10. Carel Reuser:
    7 januari 2022
    Anne, dat klopt voor zover ik weet. Afgelopen vrijdag vertrok de laatste, retourtje kostte een mooie USD 2.250,00 pp, wel superdeluxe met 2 overnachtingen en champagne bij vertrek etc.. In de maanden januari en februari rijden ze niet vanwege het regenseizoen, is ons verteld.
    Groet Carel