zaterdag 7 januari 2022

8 januari 2022 - Cusco, Peru

Vandaag (7/1) een fantastisch mooie wandeling gemaakt over een Inca-Trail van Chinchero naar Urquillos, beide in de provincie Cusco. In Chinchero is een archeologische site waar Tupac Yupanqui in 1480 een paleis bouwde. Later hebben de Spanjaarden er in 1607 een kerk bovenop gebouwd zoals zij gebruikelijk deden. De kerk is bijzonder, de toren staat een eindje naast en niet tegen het gebouw. In plaats van heiligen beelden heeft men zich beperkt tot fresco's, zie je niet vaak. Helaas was de kerk niet toegankelijk. Urquillos is niet veel, maar het pad door de bergen er heen, langs een mooie waterval en met hier en daar een adembenemend uitzicht is goed te doen, een kleine 8 km lang en steeds omlaag, al mat al een goede 1000 meter.

En  woensdag (5/1) naar Pisac geweest. Een klim van 2600 naar 4000 m gedaan, en terug. In alle opzichten adembenemend. Volgens diversen mooier dan Machu Picchu, wel kleiner.

Het is niet te bevatten wat een werk die mannen vroeger hebben besteed aan het bikken en plaatsen van de stenen waarmee ze hun paleizen, huizen en tempels hebben gebouwd. Dit waren echte liefhebbers. En het wiel was hier in die tijd (kort vóór 1500) nog niet uitgevonden.

Wij hebben een soort rittenkaart gekocht waarmee wij binnen 10 dagen allerlei sites en musea kunnen bezoeken, 13 in getal. Als we dat allemaal gedaan hebben, gaan we naar Machu Picchu, dat moet dan de kroon op het geheel worden. Hoe we dat precies gaan doen, weten we nog niet, daar zijn vele wegen naar toe en mogelijkheden in de vorm van één dag heen en weer, 2 dagen, 4 dagen lopen, 5 dagen lopen en trein, enz.

Ik heb diverse foto's op de site gezet met een beetje commentaar.

Een probleem gaat misschien het omikronvirus worden, diverse maatregelen zijn al afgekondigd: er is nu een lockdown van 11 uur 's avonds tot 4 uur 's morgens. Prikken wordt zoveel mogelijk gedaan, booster na 3 maanden voor eenieder die zich meldt, wij ook als we aan de beurt zijn (dus 3 maanden na onze laatste prik in Ecuador).

Groet,

Carel & Andrea

1. Nieske:
    8 januari 2022
    Wat gaaf allemaal zeg Carel! Een heel goed 2022 voor jullie, maar volgens mij lukt dat wel. Enjoy! Nieske
  2. Carel Reuser:
    8 januari 2022
    Nieske, dank voor je goede wensen. Wij denken ook dat 2022 wel goed zal gaan. De Corona is eigenlijk de spelbreker hier. Precies vandaag kondigde de regering wat nieuwe maatregelen aan. Hier zijn die wat minder heftig dan in NL, maar grijpen wel veel dieper in, gewoon omdat het land armer is en steunmaatregelen à la Hollande hier niet of nauwelijks van toepassing zijn. Zie dat het bij Viking ook passen en meten is en alleen nog in het kleine nummer geroeid mag worden. Overigens ben ik een groot voorstander van het kleine nummer: Roei gezonder Roei tweezonder! Groet, Carel
  3. Margreet:
    8 januari 2022
    Na al het moois ,in iets mindere toeristische plekken ,valt MP vast tegen, hoewel jullie beenspieren er wel getraind voor zijn.
    Wat een land!
  4. Carel Reuser:
    8 januari 2022
    Margreet, wij zijn steeds op zoek naar bijzondere routes. De Inca trail is niet alleen naar Machu Picchu, ze zijn door de hele omgeving, en iet alleen rondom Cusco. Waar wij gisteren waren, Chinchero, komen momenteel maar weinig toeristen, evenals Pisac, waar wij nagenoeg niemand tegenkwamen. Dagelijks gooi ik een handje cocameel door de ochtendpap, dat geeft kracht en moed voor de hele dag.
    Groet, Carel
  5. Godfried Reuser:
    8 januari 2022
    Ja prachtig al die bouwwerken, maar de vraag blijft of de inca's, de meesters, de liefhebber waren en ook de stenen zo mooi maakten of dat de door de inca's onderworpen volken, als slaven flink aan het werk gezet werden.
    Vooral in Trujillo hebben we indertijd veel van de pre-Inca volkeren en hun imposante bouwwerken ( veelal ruines inmiddels) gezien.
  6. Carel Reuser:
    8 januari 2022
    Godfried, ongetwijfeld deden de Inca’s daar zelf niet al te veel aan. Misschien vergelijkbaar met het Panamakanaal dat nagenoeg geheel gegraven is door onderbetaalde Chinezen en voormalige slaven geïmporteerd uit resp. China en Caribische landen en Amerika zelf. De engineering was wel in handen van eerst de Fransen (volkomen mislukt) en later de Amerikanen (goed gelukt).
  7. Carel Reuser:
    8 januari 2022
    Trujillo zullen wij eens op gaan zoeken. Groet, Carel.
  8. Jolanda:
    14 januari 2022
    Wat een toffe foto's.
    Andrea wat leuk om jou daar te zien.
  9. Andrea:
    14 januari 2022