Zondag 24 april 2022

25 april 2022 - Santa Fé, Panama

Santa Fe de Veraguas

Sinds afgelopen zondag zijn we in Santa Fe de Veraguas. Heerlijk rustig oord en niet zo heet als Santiago de Veraguas (dat Veraguas moet er bij omdat er meerdere plaatsen zijn met de naam Santiago en ook Santa Fe). We zitten nu al een week in Hostal Bulabá en zijn zo'n beetje de enigen hier. Kunnen gebruik maken van de keuken, ijskast, enz. Hele huis zo'n beetje voor ons alleen. Nadeel zijn de hanen en de kippen. Die beginnen 's ochtends ruim vóór het krieken van de dag (véél te vroeg dus) te kraaien en te kakelen, wel landelijk. Omgeving is ook prachtig, volop rivieren, watervallen, stroomversnellingen en -vertragingen waarin je heerlijk kunt zwemmen,  en wandelen  bergop en -af, allemaal heel gezond. Wij blijven hier nog wel een weekje.

Gisteren met de zoon van de burgemeester naar Calovébora geweest, een gehucht aan de monding van de rivier Rio Luis aan de Atlantische Oceaan. Een paar huizen, een hostal, een politiepost, geen elektriciteit nog (er draait ergens een generator), schitterend oord, heeft absoluut potentie. Wij hopen dat dat niet gezien wordt door anderen. De weg er naar toe is nog maar onlangs geasfalteerd, zeer tegen de zin van de originele bevolking, de indigenas. Voor hun was dat helemaal niet nodig, zij hadden toch geen auto oid en leven daar al honderden jaren tussen de bomen en langs het strand van vis en vrucht. Met zo'n weg komen er alleen maar toeristen en projectontwikkelaars, worden zij niks beter van. Het valt sowieso op dat er aan de Atlantische kust maar weinig mensen wonen, is allemaal zeer dunbevolkt in tegenstelling tot de Stille Oceaanzijde waar veel meer ontwikkeling is. De bereikbaarheid van laatst genoemde kust is ook veel beter, de Panamericana loopt ook vooral langs die kant.

Van de ontwikkelingen in Europa blijven wij goed op de hoogte: Macron won de verkiezingen in Frankrijk, Putin blijft oorlog voeren in Oekraïne en Max Verstappen won Imola. Helaas blijft de inflatie te hoog en dat merken we hier ook. Allerlei prijzen worden hoger van primaire benzine, diesel tot levensmiddelen toe. Evengoed is de brandstof nog goedkoop, USD 1,19/liter, dat is iets meer dan 1 euro/liter. Valt nog wel mee dus.

Groet,

Carel & Andrea

1. Thomas R.:
    25 april 2022
    Leuk weer! Veel plezier daar......Opa!:-)
  2. Carel Reuser:
    25 april 2022
    Toom!, dank je wel. Ben inderdaad opa van wolk van een baby. Groet
  3. Sophia:
    27 april 2022
    Wat een ontzettend mooie plek, Cavelobora. Hopelijk blijft de massa daar weg zodat de lokale bevolking in rust en ruimte kan leven en de natuur blijft behouden. De omgeving en het strand deed me denken aan Puerto Viejo in Costa Rica, hoewel dat natuurlijk wel veel meer bebouwd en bevolkt is. Maar de jungle tot aan het strand is echt geweldig mooi om tussen te zijn. Veel plezier, geniet ervan! Liefs Sophia
  4. Carel Reuser:
    29 april 2022
    Sophia, is absoluut een fantastische plek. Een Nederlander schijnt er al wel een groot stuk grond gekocht te hebben. Die voorvoelt natuurlijk wat er mogelijkerwijs komen gaat. Groet, Pa